این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی در دستگاه های دولتی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این پژوهش با توجه به ضرورت استقرار منشور شهروندی در دستگاههای اجرایی بخش دولتی ایران، به شناسایی اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی میپر
دازد.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد:
رویکرد این پژوهش کمّی است و با انجام تحلیل عاملی اکتشافی در 35 دستگاه اجرایی ایران، اصول حاکم بر استقرار منشور
شهروندی شناسایی و دستهبندی شده است.
یافته
ها:
نتایج پژوهش بیانگر آن است که اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی در بخش دولتی ایران شامل چهار اصل 1) شفافیت، ارزشآفرینی
و تکریم اربابر
جوع؛ 2) تقویت دسترسی، نوآوری و ارزشیابی مستمر؛ 3) شناسایی و پیمایش مشتریان و نظارت همگانی؛ و 4) تامین ابزار و فرصت برای شکایت و خدمات جایگزین است. با توجه به نتایج حاصل از اصول لازما
لرعایه حاکم بر فرایند استقرار منشور شهروندی، مشخص گردید که مقادیر اصول باز بودن و شفافیت در ارائه اطلاعات، تقویت دسترسی و ترویج انتخاب، تواضع، نوآوری و بهبود، برجسته کردن شناسه ارائه خدمات، فرصتد
هی برای انتخاب خدمات جایگزین، پایش و ارزیابی، تامین ابزار برای انعکاس شکایت مشتریان، شناسایی مشتریان، و پیمایش مشتریان و کارکنان برای بهبود خدمت کم
تر از میانگین (3) است و بهتر است که دستگاههای دولتی اقداماتی را در جهت بهبود آنها انجام دهند.
ارزش/ اصالت پژوهش:
با توجه به اهتمام دولتهای گذشته در استقرار منشور شهروندی در دستگاههای اجرایی ایران، این پژوهش تلاش نموده است با شناسایی اصول حاکم بر استقرار منشور شهروندی، به عنوان یک مرجع، به توسعه دانش نظری و کاربردی برای ارتقای خدمات دستگاهها
ی اجرایی و صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری همراه با ارتقای شفافیت و پاسخگویی در نظام اداری نقش بسزایی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منشور شهروندی، مدیریت دولتی نوین، مدیریت ارزش های عمومی، حقوق شهروندی، حاکمیت عمومی
عنوان انگلیسی
Identifying the Principles of Citizenship Charter in State Agencies in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:
Regarding the need for the implementation of citizenship charter in Iran’s state organizations, the present study tried to deal with this issue.
Methodology:
The approach of the research was quantitative and exploratory factor analysis was applied in 35 organizations to identify and categorize the ruling principles of the implementation of citizenship charter.
Findings:
Results show that the principles fall into four categories: 1. transparency, value creation, and client tribute; 2. enhancing availability, innovation, and non-stop evaluation; 3. identifying clients and comprehensive supervision; 4. providing facilities and opportunity for filing grievances and creating substitute jobs. With regard to these imperative principles ruling the citizenship charter implementation, we now know that the value for the following principles is below the average of 3: transparency and dissemination of information, enhancing availability and encouraging the right of choice, humility, innovation and improvement, upkeeping the criteria of good service, giving opportunity for choosing substitute services, supervision and appraisal, providing means for client grievance filing, identifying clients, surveying clients and employees for improving services. It is recommended that state agencies take measures to improve all these principles.
Originality:
Taking the work of former administrations to implement citizenship charter in government organizations of the country into account, this study, by identifying the ruling principles of citizenship charter and introducing them as a reference, has made a noticeable attempt to contribute to both the theoretical and empirical knowledge applicable for the improvement of services in state agencies and to protect the rights of citizens in the administrative system accountability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Citizenship Charter, Modern Public Administration, Public Values Management, Citizenship Rights, Public Governance.
نویسندگان مقاله
حبیباله طاهرپور کلانتری | Habibollah Taherpour Kalantari
Department of Public Administration, Institute of Management and Planning Studies, Tehran, Iran.
گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
فرجاله رهنورد | Farajollah Rahnavard
Department of Public Administration, Institute of Management and Planning Studies, Tehran, Iran.
گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
اسداله پدرود | Asadollah Pedroud
Department of Public Administration, Institute of Management and Planning Studies, Tehran, Iran.
گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4889-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات