این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۳۸۳-۱۴۰۱

عنوان فارسی ارزیابی ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی سطحی آسفالت متخلخل پلیمری حاوی پودر لاستیک
چکیده فارسی مقاله آسفالت متخلخل، مخلوط آسفالتی خاصی با دانه ­بندی باز است، که دارای تعداد زیادی تخلخل­ متصل به هم با فضای خالی 18 درصد و بالاتر می­ باشد. سر و صدای ناشی از ترافیک، پاشش، هیدروپلانینگ و لغزندگی از جمله مشکلات عمومی آسفالت‌های متراکم هستند. این باور وجود دارد، که روسازی آسفالت متخلخل جایگزینی مناسب برای حل مشکلات فوق به شمار می‌رود. هدف این مطالعه، علاوه بر بررسی ویژگی ­های مکانیکی، ارزیابی خصوصیات اصطکاک سطحی، بافت درشت و جذب صدای مخلوط‌های آسفالتی متخلخل حاوی پودر‌لاستیک و پلیمر استایرن-بوتادین-استایرن (SBS) است. بدین منظور، مخلوط­ های آسفالتی متخلخل با دو نوع دانه­ بندی مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. از پلیمر SBS و پودر لاستیک بازیافتی جهت اصلاح قیر 70-60 استفاده شد. جهت ارزیابی مشخصات مورد نظر، آزمایش‌های حساسیت رطوبتی به روش ITS، سایش کانتابرو، فروریزش قیر، آونگ انگلیسی، پخش ماسه و جذب صدا بر روی نمونه‌ها انجام شد. بر اساس نتایج این پژوهش، پودر‌لاستیک تأثیری مثبت بر روی اصطکاک سطحی و تأثیری منفی بر روی جذب صدای مخلوط‌های آسفالت متخلخل پلیمری داشت. اگرچه دانه‌بندی دارای ریزدانه بیشتر، در مقایسه با دانه‌بندی دیگر، تأثیر بهتری بر روی اصطکاک سطحی داشت. علاوه بر این، افزودن پودر‌لاستیک به مخلوط‌های آسفالت متخلخل پلیمری سبب کاهش جذب صدا در تمامی فرکانس‌های بین 125 تا 1250هرتز شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسفالت متخلخل، اصطکاک سطحی، پودر‌لاستیک، جذب صدا، قیر پلیمری،

عنوان انگلیسی Evaluation of mechanical and physical surface properties of polymer modified porous asphalt containing rubber powder
چکیده انگلیسی مقاله Porous asphalt pavement (PA) material is a special open-graded asphalt mixture which has a large proportion of interconnected air voids with a void content of 18% or more. Traffic noise, splash, spatter, aquaplaning and skid resistance are public problems in dense asphalts. Porous asphalt pavement is an alternative that believed to be meeting above mentioned requirements. The aim of this study is to evaluate the performance of rubber powder and styrene-butadiene-styrene (SBS) on mechanical properties, surface friction, macrotexture and sound absorption of these PA mixtures. For this purpose, Porous asphalt mixtures with two different types of gradation were studied and compared. SBS polymer and recycled rubber powder were used to modify 60/70 bitumen. In order to evaluate the desired characteristics, ITS moisture sensitivity, Cantabro abrasion, Drain down, pavement macrotexture depth, British pendulum and sound absorption tests were carried out on the specimens. Test results showed that rubber powder had a positive effect on surface friction and a negative effect on sound absorption of polymeric PA mixtures. However, the gradation containing more fine aggregates had a better surface friction than the other one. In addition, adding crumb rubber into polymeric porous asphalt mixtures, decreased sound absorption in all frequencies from 125 to 1250 Hz. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آسفالت متخلخل, اصطکاک سطحی, پودر‌لاستیک, جذب صدا, قیر پلیمری

نویسندگان مقاله محسن عموزاده عمرانی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد سوادکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران

امیر ایزدی |
استادیار گروه عمران، دانشگاه شمال، آمل، ایران

فرشید جعفرزاده |
کارشناس ارشد راه و ترابری، دانشگاه شمال، آمل، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_144364_943df160935f866f89414e8cb0961b8b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات