این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۴۰۳-۱۴۲۹

عنوان فارسی توسعه روش بازیابی محلی جهت مدیریت اختلال برنامه پهلوگاه
چکیده فارسی مقاله مسائل برنامه ­ریزی پهلوگاه از جمله مسائل مرتبط با مدیریت بندر هستند که پاسخ این مسائل می‌تواند بر روی هزینه ­های بندر تأثیرگذار باشد و به همین دلیل در مقالات و مطالعات بسیار زیادی مورد بررسی قرار گرفتند. برنامه‌ریزی پهلوگاه شامل دو زیر مسئله تخصیص پهلوگاه و تخصیص جرثقیل اسکله می‌شود. این مقاله قصد دارد این دو زیر مسئله را ادغام کرده و آن‌ها را در قالب یک مدل ریاضی مدل­سازی کند. حل این مدل ادغامی با استفاده از الگوریتم بهینه ­سازی کلونی مورچگان انجام می ­شود که منجر به یک برنامه بهینه پهلوگاه می­گردد که هزینه­ های بندر را کاهش می­ دهد. برنامه اولیه پهلوگاه با این فرض برنامه­ ریزی می­شود که تمام داده­ های ورودی مسئله دارای قطعیت هستند؛ اما در واقعیت این­گونه نیست. در حین اجرای برنامه اولیه ممکن است اتفاقات پیش­بینی نشده ­ای رخ دهند که اجرای برنامه اولیه را با چالش مواجه کند. این دسته از اتفاقات که عموماً غیرقابل پیش­بینی هستند را اختلال می­گویند. به فرایند بازیابی برنامه اولیه پهلوگاه به ­گونه­ ای که کم­ترین هزینه و جریمه را برای بندر پی داشته باشد، مدیریت اختلال می­­ گویند. تاکنون دو روش کلی برای بازیابی و مدیریت اختلال برنامه پهلوگاه معرفی شدند؛ روش بازیابی سراسری و روش بازیابی محلی. این مقاله با اصلاح ضعف­ های روش بازیابی محلی و توسعه آن، یک روش بازیابی محلی معرفی می­ کند. جهت اعتبارسنجی روش‌های حل مدل ­های ریاضی از داده­ های ورود و خروج کشتی ­ها در هر دو پایانه کانتینری بندر شهید رجایی استفاده می ­شود. نتایج عددی این مقاله نشان می­ دهد روش‌های بازیابی محلی، عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به روش بازیابی سراسری دارند (پاسخ بهینه در روش‌های محلی در پایانه اول حدود 120 درصد و در پایانه دوم حدود 300 درصد بهتر از پاسخ نهایی روش بازیابی سراسری است). دو روش بازیابی محلی و روش بازیابی محلی توسعه ­یافته پاسخ ­های تقریباً مشابهی دارند اما سرعت رسیدن به پاسخ نهایی در روش بازیابی محلی توسعه‌یافته تقریباً 2 الی 3 برابر بیشتر می­ باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌ریزی پهلوگاه، مدیریت اختلال، بازیابی سراسری، بازیابی محلی، بازیابی محلی توسعه‌یافته،

عنوان انگلیسی Developing the Local Recovery Method for Disruption Management in Berth Plan
چکیده انگلیسی مقاله Berth planning Problems are one the problem related to port management that the answer to these problems can affect the cost of the port and therefore have been studied in many papers and studies. Berth planning includes two subproblems; Berth Allocation Problem and Quay Crane Assignment Problem. This paper intends to merge these two subproblems and develop an integrated mathematical model. An ant colony optimization algorithm is performed to solve this integrated model, which leads to an optimal berth plan that reduces port costs. The initial berth plan is planed assuming that all input data is certain, but this is not true. Unforeseen events may occur during the execution of the initial plan, which may challenge the execution of the initial plan. These types of events, which are generally unpredictable, are called disruptions. The process of recovering the initial berth plan in a way that results in the lowest cost and penalty for the port is called disruption management. So far, two general methods have been introduced for the recovery and management of berth allocation disruption; the Global recovery method and the local recovery method. This paper introduces a local recovery method by eliminating the weaknesses of the previous local recovery method and developing it. In order to validate the methods of solving mathematical models, the data of ships' entry and exit in both container terminals of Shahid Rajaei port are used. The numerical results of this paper show that local recovery methods perform much better than the global recovery method (the optimal response in local methods in the first terminal is about 120% and in the second terminal is about 300% better than the response in the global recovery method). The two methods of local recovery and the developed local recovery method have almost similar answers. However, reaching the final answer in the developed local recovery method is approximately 2 to 3 times faster.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه‌ریزی پهلوگاه, مدیریت اختلال, بازیابی سراسری, بازیابی محلی, بازیابی محلی توسعه‌یافته

نویسندگان مقاله علی امیدوارپناه احمدآبادی |
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

عبدالرضا شیخ الاسلامی |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_144365_8d28d23570edd2b6c86175c0bcbaf60c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات