این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۳۳-۶۰
عنوان فارسی
تحلیل محتوای کیفی جلوههای بصری کتاب درسی پایه هفتم «انگلیسی در مدرسه: دانه»
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حـاضر، دربـاره تحلیل محـتوای کـیفی جلوههای بصری در کتاب دانشآموز انگلیسی درمدرسه: دانه پایه هفتم است. این کتاب از بسته آموزشی «انگلیسی در مدرسه: دانه» است که یک بسته آموزشی برونسپاریشده در راستای موضوع چندتألیفی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است. رویکرد پژوهش کیفی است و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. ابتدا براساس مبانی نظری زیباشناختی و مصوبههای سند برنامه درسی ملی و همچنین دو سیاهۀ یزدانمهر و شوقی (2014) و رحیمینژاد (1393) مؤلفههای مدنظر استخراج شد و متخصصان موضوعی اعتبار و روایی مؤلفهها را بررسی کردند. مؤلفههای پژوهش عبارتاند از: آرایش ظاهری، طراحی جلد، تایپوگرافی، جلوههای هنری، صفحهآرایی و عناصر فرهنگی. نمونه تحقیق شامل کلیه جلوههای بصری کتاب دانشآموز است و دوازده متخصص موضوعی با این پژوهش همکاری کردند. محتوای کتاب دانشآموز براساس مؤلفههای اعتباربخشیشده تحلیل شد. یافتهها نشان دادند مهمترین نقاط ضعف این کتاب عبارتاند از: ضعف در زاویه دید و ترکیببندی عکسها، انتخاب نادرست برخی از روشهای تصویرسازی ویژه بزرگسالان. همچنین مهمترین نقطهقوت کتاب صفحهآرایی نسبتاً مناسب است. بنابراین، لازم است دوباره تصویرها با توجه به ویژگیهای دانشآموز پایه هفتم و با زاویه دید مناسب، ترکیببندی ساده و همراه با نقطۀ تأکید عکاسی شوند و برای تصویرسازیها از روشی پیروی شود که در عین سادگی خطوط، رنگهای تخت و بدون حجمپردازی داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تایپوگرافی، جلوههای هنری، صفحهآرایی، آرایش ظاهری، عناصر فرهنگی،
عنوان انگلیسی
Qualitative content analysis of the visual effects of the Iranian 7th grade English textbook, "English @ School: Seed"
چکیده انگلیسی مقاله
This study was on the qualitative content analysis of the visual effects of Iranian seventh-grade textbook "English @ School: Seed". This book is part of the "English @ School: Seed" educational package, which has been outsourced in line with the multi-authored discussion of the fundamental reform document of education. It was a qualitative research with content analysis design. First, based on the aesthetic theoretical foundations, the approval of the national curriculum document, as well as the two checklists of Yazdānmehr and Shoghi (2014) and (Rahiminezhad, 2014), the intended components were extracted. The reliability and validity of these components were examined by experts at the universities. After their accreditation and validity review, the components of the research included "appearance design", "cover design", "typography", "artistic effects", "page layout" and "cultural elements". The research sample consisted of all the visual effects of the student textbook and 12 experts. The textbook content was analyzed based on the validated components. Findings indicated that the most significant shortages of this book include the weakness in the viewing angle and composition of the photos, and incorrect selection of some methods of illustrations, specific to adults. And the relatively appropriate page layout is the greatest strength of this book. Therefore, it is necessary that the photos to be taken again according to the characteristics of the 7th grade student with a suitable viewing angle, simple composition, and a point of emphasis, and all the images should be photographed using a method that has flat colors and no chiaroscuro processing, while keeping the lines simple.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تایپوگرافی, جلوههای هنری, صفحهآرایی, آرایش ظاهری, عناصر فرهنگی
نویسندگان مقاله
ویدا رحیمینژاد |
استادیار گروه پژوهشی آموزش علوم انسانی، پژوهشکدة برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
بشری گل بخش |
رئیس گروه هنر، دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی فنیوحرفهای و کاردانش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
نصرالله تسلیمی |
استادیار دانشکدۀ هنر، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_176554_c66e04b5f24922df87c7a1597eefd6f0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات