این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۰۳-۱۲۴
عنوان فارسی
تدوین بسته آموزشی مدیریت کلاسی سازگار با مغز و تأثیر آن بر میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی در درس ریاضی دانشآموزان پایه اول در دوره اول متوسطه عشایری لرستان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی مدیریت کلاسی سازگار با مغز و تأثیر آن در میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش نیمهتجربی است که شامل پیشآزمون ـ پسآزمون و آزمون پیگیری و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پایه اول دوره اول متوسطه عشایری لرستان تشکیل داده است که در نوزده مدرسه تحصیل میکردند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، از میان نوزده مدرسه، دانشآموزان چهار مدرسه انتخاب شدند و در گروههای آزمایش و گروه کنترل (بیست نفر گروه آزمایش، هجده نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. معلمان مدارس گروه آزمایش براساس بسته آموزشیای که از قبل طراحی و اعتباریابی شده بود، کار آموزش را طی هشت جلسه 90دقیقهای آغاز کردند. آنان در این دو ماه، دستورالعملهای شیوه مدیریت کلاس سازگار با مغز را در کلاس درس خود اجرا کردند. در این مدت، کلاس دانشآموزان گروه کنترل به شیوه سنتی (مرسوم) مدیریت میشد. دادههای بهدستآمده با استفاده از پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران (2005) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی پنجعاملی نئومککری و کاستا (1992) با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس و آزمون تی همبسته تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان دادند اجرای بسته آموزشی از نظر آماری بهطور معناداری (0/5>P) هیجانات منفی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان را کاهش و هیجانات مثبت آنان را افزایش داده است؛ اگرچه ثبات تأثیر بسته آموزشی در هیجانات مثبت دانشآموزان در آزمون پیگیری تأیید نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بسته آموزشی، مدیریت کلاسی سازگار با مغز، اهمالکاری تحصیلی، هیجانات آموزشی،
عنوان انگلیسی
Developing a brain-compatible classroom management training package and its impact on academic procrastination and educational motions in the mathematics course: Evidence from Lorestān nomadic first-grade students of the first cycle secondary schools
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to develop
a brain-friendly classroom management training package and considering its impact on the students' academic procrastination and educational emotions. It was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test control group design. The research population included all Lorestān nomadic first grade students of the first cycle secondary schools (19 schools). The research sample consisted of students of the four schools who were selected from among 19 schools, using a simple random sampling method. Then, they were assigned to the experimental (20 students) and control groups (18 students). During 8 sessions (each 90 minutes) in 2 months, the teachers of the experimental group schools taught the students using the training package that was designed and validated in advance, and they also implemented brain-friendly classroom management guidelines in their classroom. During this period, the class of control group students was managed in a traditional way. The data collected through Pakran's academic emotions questionnaire (2005), the academic procrastination questionnaire of Solomon and Rothblum(1984) and the short form of the five-factor personality questionnaire of Neomccurry and Costa(1992) were analyzed using the statistical tests of analysis of covariance and paired samples t-test. Findings showed that implementation of the educational package has significantly (P<0.5) reduced the negative emotions and academic procrastination of students and increased their positive emotions; although, the stability of the effect of the educational package on the students' positive emotions was not confirmed in the follow-up test.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بستة آموزشی, مدیریت کلاسی سازگار با مغز, اهمالکاری تحصیلی, هیجانات آموزشی
نویسندگان مقاله
مصطفی عبدلی |
دانشجوی دکتری رشتة برنامهریزی درسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
یاسمین عابدینی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
لیلا مقتدایی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_178847_d84c64f1c11c158845fce91bbb804fb0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات