این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۳۰، شماره ۱۱۵، صفحات ۷۳-۱۰۳

عنوان فارسی نقش طراحی الگوی برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای در ارتقای مهارت‌های ارتباطی دانشجویان دوره کارشناسی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، تحلیل نقش طراحی الگوی برنامه درسی آموزش سواد رسانه‌ای در ارتقای مهارت‌های ارتباطی دانشجویان دوره کارشناسی بوده است. در این پژوهش که با رویکرد آمیخته (کیفی ـ کمی) انجام گرفته، در بخش کیفی، از روش دلفی و در بخش کمی، از روش پیمایشی استفاده شده است، ابزار گردآوری اطلاعات نیز در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بوده است. جامعه پژوهش را در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی متخصص درحوزه برنامه‌ریزی درسی تعلیم‌و‌تربیت و روان‌شناسی، همچنین اسناد مکتوب لاتین مرتبط با سواد رسانه‌ای و در بخش کمی، اعضای هیئت‌ علمی و حق‌التدریس در رشته‌های روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی استان گلستان را تشکیل داده‌اند. فرایند نمونه‌گیری در بخش کیفی، به‌صورت هدفمند تا اشباع داده‌ها ادامه یافته؛ که بر این اساس، 17 مصاحبه نیمه‌ساختار یافته انجام گرفته است و در بخش کیفی، با روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 322 نفر انتخاب شده‌اند. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، از تحلیل محتوای قراردادی و روش دلفی و در بخش کمی، از روش مدل معادلات ساختاری استفاده و از تحلیل یافته‌ها 30 مفهوم، 7 زیر مقوله و 3 مقوله اصلی به‌دست آمده است. بر اساس نتایج، نقش آموزش سواد رسانه‌ای در ارتقای مهارت‌های ارتباطی دانشجویان، موارد زیر را شامل می‌شود: بهبود مهارت‌های ذهنی و دانش، مدیریت رسانه و اطلاعات و تربیت شهروند مطلوب.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، سواد رسانه‌ای، مهارت‌های ارتباطی، آموزش، دانشجویان، طراحی الگو،

عنوان انگلیسی The Role of Media Literacy Education in Improving the Communication Skills of Undergraduate Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to analyze the role of media literacy education in improving the communication skills of undergraduate students. In this research, which was conducted with a mixed approach (qualitative-quantitative), Delphi method was used in the qualitative part and survey method was used in the quantitative part. The tool for collecting information in the qualitative part was interview and in the quantitative part, questionnaire. The statistical population of the qualitative part is faculty members specializing in the field of education and psychology curriculum planning, as well as English written documents related to media literacy, and in the quantitative part, faculty members and professors in the fields of psychology and educational sciences of universities and higher education institutions whome were in Golestan province. The samples in the qualitative part were selected purposefully by conducting 17 semi-structured interviews until data saturation, and in the quantitative part, 322 people were selected by available sampling method. For data analysis in the qualitative part, conventional content analysis and Delphi method were used, and in the quantitative part, the structural equation model was used. From the analysis of the findings, 30 concepts, 7 subcategories and 3 main categories were obtained. The results showed that media literacy education plays a role in improving students› communication skills, including: improving mental skills and knowledge, managing media and information, and training the ideal citizen.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه درسی, سواد رسانه‌ای, مهارت‌های ارتباطی, آموزش, دانشجویان, طراحی الگو

نویسندگان مقاله سلطان پرویز |
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران

علی اصغر بیانی |
دانشیار ،گروه علوم تربیتی ،واحد آزادشهر،دانشگاه آزاد اسلامی ،آزادشهر ،ایران

حسین فکوری |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران

حسن صائمی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_709249_7ea40670679d046a04a8e4f0d9913480.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات