این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۳۰، شماره ۱۱۵، صفحات ۱۵۳-۱۸۱
عنوان فارسی
بررسی رابطه میان سواد رسانه ای و خوداثربخشی خلاق درکارکنان معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان سواد رسانهای و خوداثربخشی خلاق در کارکنان معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. این پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی بودن و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران (2100 نفر) را شامل میشود که با روش تصادفی 324 نفر آنان به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محققساخته با اقتباس از پرسشنامه خلاقیت تورنس و پرسشنامه سواد رسانهای فلسفی استفاده شده و روایی و پایایی در حد مطلوب و قابل قبول (با آلفای کرونباخ 88/0) به دست آمده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین سواد رسانهای و خوداثربخشی خلاق در کارکنان سیمای جمهوری اسلامی ایران رابطهای معنادار و مثبت وجود دارد؛ همچنین بین سواد رسانهای و مؤلفههای خلاقیت از دیدگاه تورنس که در 4 مؤلفه؛ ابتکار، بسط خلاقیت، سیالیّت و انعطافپذیری مورد بررسی قرار گرفته، رابطه معنادار و مثبت دیده میشود. نتایج این مطالعه نشان میدهد که چنانچه دانش و مهارتهای سواد رسانهای کارکنان رسانه ارتقا باید، توانمندی بالقوه آنان در بروز خلاقیتهای شغلی بیشتر میشود و باور هر یک نسبت به توانایی خود در فکر، عمل و خلق راهکارهای خلاقانه افزایش مییابد. از آنجا که خوداثربخشی خلاق، پیشبینیکننده خوبی برای سطح عملکرد بالاتر شغلی افراد است؛ با اتکا به این دارایی نامشهود بهعنوان اهرم و عاملی برای رقابت در تولیدات رسانهای، میتوان به خودشکوفایی کارکنان از یکسو و کاربست خلاقیت در تولید محتوای خلاقانه رسانهای از سوی دیگر دست یافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد رسانهای، خوداثربخشی خلاق، خلاقیت، کارکنان خلاق، معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران،
عنوان انگلیسی
Examining the Relationship between Media Literacy and Creative Self-Efficacy of IRIBs’ Employees
چکیده انگلیسی مقاله
The present research has examined the relationship between media literacy and creative self-efficacy of IRIBs’ employees in TV Deputy of IRIB. This research is descriptive, conducted using correlational and survey method. The statistical population includes the employees of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (2100 people) from which 324 were randomly selected as a sample. To collect data, a researcher-made questionnaire adapted from Torrance’s creativity questionnaire and Falsafi’s media literacy questionnaire was used. The validity and reliability of the questionnaires were acceptable (with Cronbach›s alpha 0.88). The findings of the research indicated that there is a significant and positive relationship between media literacy and creative self-efficacy of employees of the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization. Also, a meaningful and positive relationship was seen between media literacy and the components of creativity from Torrance’s point of view, which was examined in 4 components of innovation, development of creativity, fluidity and flexibility. The results of this study showed that if the knowledge and skills of media literacy of media workers would be improved, their potential ability in the emergence of career creativity will increase, and the belief of each individual in their ability to think, act and create innovative solutions will increase. Because creative self-efficacy is a good predictor for better job performance of people; Relying on this
capability as a factor for competition in media productions, one can achieve self-actualization of employees on one hand and the use of
creativity in the production of creative media content on the other hand.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد رسانهای, خوداثربخشی خلاق, خلاقیت, کارکنان خلاق, معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران
نویسندگان مقاله
میترا افضلی فاروجی |
دکتری مدیریت رسانه، مدرس دانشگاه، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شیما کاوه |
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_709251_53ff70db5ef5506cfd766b5ce5d6e588.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات