این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۳، شماره ۲۲۷، صفحات ۱۷۴-۱۸۶
عنوان فارسی
کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش داروسازی: چالشهای حقوقی و اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوین، کاربردهای مختلفی را در داروسازی دارد که یکی از مهم
ترین آ
ن
ها برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری است. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش داروسازی نیازمند توجه به مسائل اخلاقی و حقوقی است. در این مقاله، به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش داروسازی و همچنین چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش پرداخته خواهد شد.
مواد و روش
ها:
این مطالعهی مروری، به بررسی کاربرد هوش مصنوعی در علم داروسازی و به خصوص جنبه
های مختلف کاربرد آن در آموزش دانشجویان داروسازی میپردازد. همچنین چالشهای قانونی و اخلاقی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه را شرح میدهد.
یافته
ها:
مهمترین کاربردهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش داروسازی، شخصیسازی بیش
تر، بهبود کارایی
و کارآمدتر شدن فرآیند آموزش است. همچنین استفاده از دستیاران مجازی و ربات
های چت هوش مصنوعی جهت افزایش
تعامل و انگیزه، تسریع در فرایند امتحانات و تصحیح آنها و همچنین استفاده از فناوریهای شبیهسازی جهت افزایش مهارتهای آزمایشگاهی و بالینی موثر می
باشد. مهم
ترین چالشها در فرآیند عملکرد هوش مصنوعی از جنبهی اخلاقی شامل نابرابری، تبعیض نژادی، عدم دقت در پردازش دادهها و غیره است. از نظر قانونی نیز نگرانیهایی مانند عدم مراقبت
کافی در حفاظت اطلاعات شخصی، عدم حفظ حریم خصوصی و مسئولیت و سازوکار شناسایی و تقسیم مسئولیت درصورت
بروز آسیب ناشی از عملکرد این ابزار وجود دارد.
استنتاج:
با وجود کاربردهای مفید هوش مصنوعی در شخصی
سازی آموزشی و افزایش کارآمدی و انگیزه دانشجویان در آموزش دانشجویان داروسازی، به نظر میرسد میتواند در قسمت
های مختلف به استاد در یادگیری بهتر و موثرتر کمک کند. از طرف دیگر، با توجه به چالشهای اخلاقی و حقوقی مانند حفظ حریم خصوصی، رفع تبعیض، رعایت مالکیت فکری و شفاف سازی پاسخگویی می
تواند نگرانیهای مطرح شده را در استفاده از این تکنولوژی جدید برطرف نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش مصنوعی، آموزش، داروسازی، چالش حقوقی، اخلاق
عنوان انگلیسی
Applications of Artificial Intelligence in Pharmacy Education: Legal and Ethical Challenges
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Artificial intelligence (AI),
as a novel technology, has a wide range of applications in pharmaceutical
education, one of the most important being improving the learning and teaching process. However, using AI in pharmaceutical education requires attention to ethical and legal issues. This review article explores the applications of AI in pharmaceutical education and discusses the legal and ethical challenges associated with its use.
Materials and methods:
This study reviews the application of AI in pharmaceutical science, particularly its various aspects in teaching pharmacy students. It also describes the legal and ethical challenges of using AI in this field.
Results:
The most important applications of AI in pharmaceutical education include increased personalization, improved efficiency, and effectiveness of the learning process. Additionally, using virtual assistants and AI chatbots to increase interaction and motivation, speeding up exam processes and grading, and using simulation technologies to enhance laboratory and clinical skills are effective. The most significant ethical challenges in the functioning of AI include inequality, racial discrimination, inaccurate data processing, and more. From a legal perspective, concerns such as insufficient protection of personal information, lack of privacy protection, responsibility, and liability identification mechanisms in case of damage caused by the tool's performance exist.
Conclusion:
Despite the useful applications of AI in personalized education and increasing efficiency and motivation of pharmacy students, ethical and legal challenges such as privacy protection, elimination of discrimination, intellectual property rights, and transparency in accountability can be addressed to alleviate concerns associated with the use of this new technology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
artificial intelligence, education, pharmacy, legal challenges, ethics
نویسندگان مقاله
پدرام ابرهیم نژاد | Pedram Ebrahimnejad
Associate Professor, Department of Phramacutical Siencesd, Faculty of Pharmacy, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه داروسازی صنعتی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
محمدصادق امیرخانلو | Mohamadsadegh Amilrkhanloo
PhD in Private Law, Mehrandish Educational Law Institute, Gorgan, Iran
دکتری حقوق خصوصی، موسسه آموزشی حقوق مهراندیش، گرگان، ایران
فاطمه شکی | Fatemeh Shaki
Associate Professor, Department of Toxicology and Pharmacology, Faculty of Pharmacy, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran and The Health of Plant and Livestock Products Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه سم شناسی و داروشناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران و مرکز تحقیقات سلامت فراورده های گیاهی و دامی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1753-28&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
داروسازی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات