این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۵۳۷-۵۵۱
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه و تجارب کارورزان پزشکی از عوامل تسهیل کننده و باز دارنده کیفیت آموزشی در سیستم آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
ارزیابی چالشهای آموزش بالینی دوران کارورزی توسط دانشجویان حساسترین قسمت آموزش پزشکی است و باعث بهبود کیفیت آموزش میشود که پژوهشهای محدودی در ارتباط با آن انجام گردیده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه و تجارب کارورزان پزشکی از عوامل تسهیلکننده و مهارکننده کیفیت آموزش بالینی انجام گردید.
روش بررسی:
این پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. جامعه آماری شامل کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1400 بود. نمونهگیری به روش مبتنی بر هدف انجام گردید. روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق با شرکتکنندگان بود و تا حد اشباع ادامه یافت (40 شرکت کننده) اطلاعات توسط مدل هفت مرحلهای کلایزی تحلیل گشت.
نتایج
:
دو درون مایه اصلی ( شامل عوامل تسهیل کننده و مهارکننده) و 10 درون مایه ی فرعی شامل ارائه الگوهای انگیزشی در کارورزان، سطح بالای علمی، آموزشی اساتید، استفاده از تکنولوژی، واگذاری و مسئولیتهای بیشتر به کارورزان، برخورد نامناسب، برنامه ریزی آموزشی نامناسب، شیوه نامناسب ارزیابی، مورنینگها و گراند راندهای بیکیفیت، عدم وجود امکانات و سنگین بودن بیش از حد بعضی از بخشها استخراج گردید.
نتیجهگیری
:
مد نظر قرار دادن این عوامل موجب ارتقاء سطح کیفی آموزش بالینی به بالاترین میزان ممکن شده و تربیت پزشکانی مسئولیتپذیر را برای نسلهای آینده به همراه دارد.
corresponding Author: Hossein Ghaedamini
Orcid Id: 0000-0002-5152-4109
Google Scholar:
https://scholar.google.com/
citations?user=fb-oy7EAAAAJ&
hl=fa
Pubmed:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.
gov/?term=hossein+ghaedamini%
5BAuthor%5D&sort=
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بالینی، دانشجویان پزشکی، تجربه، دیدگاه
عنوان انگلیسی
Investigation of Views and Experiences of Medical Interns on the Facilitating and Inhibiting Factors Affecting the Quality of Education in the Clinical Education System
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Clinical education is the most important part of medical education that provides a golden opportunity for medical students to combine their theoretical mix with the clinical environment, and this is important in the countries of
the style of the arena of medicine Special attention is paid. Therefore, this study was conducted to examine the views and experiences of medical students as facilitators and inhibitors of clinical education quality.
Methods:
This is qualitative research and a phenomenological approach was used. The study population consisted of medical students of Kerman University of Medical Sciences. Target-based sampling was performed on 40 medical students. The method for collecting information was a deep interview with the participants. The data were analyzed by the Colaizzi method.
Results:
Two initial codes were extracted in the form of two main themes (facilitating and inhibiting factors) and 10 sub-themes including providing motivational patterns and creating interest in interns, the high scientific and educational level of attending professors, use of technology, authorizing more responsibility, inappropriate treatment, inappropriate educational planning, inappropriate evaluation method, low-quality mornings, lack of facilities, and overwhelming of some wards were classified.
Conclusion:
Considering these factors, it is possible to raise the quality of clinical education to the highest possible level and educate responsible and responsible physicians for generations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical education, medical students, experience, viewpoints
نویسندگان مقاله
حسین قائدامینی | Hossein Ghaedamini
Clinical Assistant of Genral Surgery, School of Medicine, Department of Surgery Diseases, Golestan Hospital, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیماریهای جراحی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سلمان فرحبخش | Salman Farahbakhsh
MSc of Occupational Health Engineering, School of Medical Sciences, Department of Occupational Health, Sirjan Faculty of Medical Sciences, Serjan, Iran
دانشکده علوم پزشکی، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران
علی رضا امیربیگی | Alireza Amirbeighi
Assistant Professor of Surgery, School of Medicine, Department of General Surgery, Afzalipour Hospital, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیماری های جراحی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
علیرضا قائدامینی | alireza Ghaedamini
Clinical Assistant of Neurosurgery, School of Medicine, Department of Surgery Diseases, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشکده پزشکی، گروه جراحی مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
زهرا ثقفی | Zahra Saghafi
MSc of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Department of Community Health Nursing, Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری بهداشت جامعه، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
امیرمهدی قائدامینی | Amirmahdi Ghaedamini
Medical Student, School of Medicine, Research Committee of Medical School, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سلمان دانشی | Salman Daneshi
Instructor of Epidemiology, School of Health, Department of Public Health, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran
دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1402-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات