این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۵۵۲-۵۶۲
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
برقراری ارتباط مؤثر بین استادان و دانشجویان یکی از مسائل کلیدی در محیط دانشگاه است و این ارتباط میتواند بر موفقیت تحصیلی و شغلی دانشجویان تأثیر زیادی داشته باشد. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط دانشجویان و استادان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود
.
روش بررسی:
این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال 1401 انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل دانشجویان پزشکی در مقطع علوم پایه بودند. برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه استاندارد شامل اطلاعات دموگرافیک و 35 سوال در مورد عوامل مؤثر بر ارتباط دانشجو با استاد استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار
SPSS
و آزمون
t
مستقل تحلیل شدند
.
نتایج
:
در این مطالعه، 69% از دانشجویان مرد بودند و 73% مجرد بودند. براساس نظر دانشجویان، فن بیان استاد (77%)، وضعیت ظاهری استاد (33%)، مرتبه استاد (31.5%)، حفظ حرمت و احترام دانشجو توسط استاد (25%)، همدلی و درک متقابل استاد (19%) بیشترین تأثیر را در برقراری ارتباط دانشجویان و استادان داشتند. در عین حال، نزدیکی سنی استاد با دانشجو (15%)، خوب گوش دادن و پاسخ مناسب استاد به سوالات (15%)، انتقادپذیری استاد (13%)، استفاده از تکنیکهای ارتباطی (10%) و رعایت نکات اخلاقی توسط استاد (9%) کمترین تأثیر را داشتند.
نتیجهگیری
:
به نظر میرسد که اکثر عوامل ارتباطی مهم هستند و باید به آنها توجه شود. بهبود این ارتباطات و تمرکز بر عوامل مؤثر در آنها میتواند به بهبود وضعیت تحصیلی دانشجویان کمک کند و از نظر سازمانی منجر به کارایی و عملکرد بهتر دانشگاه شود.
corresponding Author: Tabatabaei SeyedMohammad
Orcid Id: 0000-0002-3153-8968
Google Scholar:
https://scholar.google.com/citations?user=3094sv8AAAAJ&hl=en
Pubmed:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
myncbi/mohammad.tabatabaee.1/
bibliography/public/
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجو، استاد، مهارت های ارتباطی
عنوان انگلیسی
Exploring Factors Affecting Student-Professors Communication at Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Establishing effective communication between professors and students is very important in the university environment and it can have a significant impact on the academic and professional success of students. This study aimed to to identify the factors affecting the relationship between students and professors at Mashhad University of Medical Sciences.
Methods:
This descriptive cross-sectional study was conducted in 2022 on medical basic sciences students an data were gathered through a standard questionnaire containing demographic information and 35 questions about the factors affecting the relationship between students and professors. The data were analyzed using SPSS software and an independent t-test.
Results:
In this study, 69% of the students were male and 73% were single. According to the students' opinions, the speaking skills (77%), physical appearance (33%), rank (31.5%), maintaining the dignity and respect of students (25%), empathy and mutual understanding (19%) had the most significant impact on establishing a relationship between them and professors. However, the professor's age proximity to the student (15%), good listening skills and appropriate response to questions (15%), receptivity to criticism (13%), use of communication techniques (10%), and adherence to ethical principles (9%) had the least impact. Among all demographic variables, only sex had a signifant relationship with personal abilities dimension.
Conclusion:
Based on the results, it seems that most communication factors are important. Improving these relationships and focusing on effective factors can help improve students' academic status and organizationally lead to better efficiency and performance of the university.
Student, teacher, communication skills
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Student, teacher, communication skills
نویسندگان مقاله
مرجان رسولیان کسرینه | Marjan Rasoulian Kasrineh
MSc, Faculty of Medicine, Department of Medical Informatics, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پزشکی، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
مژگان رسولیان کسرینه | Mozhgan Rasoulian Kasrineh
PhD Student, School of Allied Medical Sciences, Department of Health Information Technology, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشکده پیراپزشکی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
وحیده قرآنی سیرجانی | Vahideh Ghorani Sirjani
PhD, Clinical Research Development Unit, Faculty of Medicine, Imam Reza Hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
واحد توسعه و تحقیقات بالینی بیمارستان امام رضا (ع)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سید محمد طباطبائی | Seyyed Mohammad Tabatabaei
Assistant Professor, Faculty of Medicine, Department of Medical Informatics, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پزشکی، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1405-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات