این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۳۵

عنوان فارسی بررسی تطبیقی تئوری «امر آلوده» ژولیا کریستوا در ملکۀ زیبایی لی‌نین اثر مارتین مک‌دونا ‌و شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری
چکیده فارسی مقاله بر اساس فرآیند آلوده‌انگاری، سوژه با ورود به حوزۀ امر نمادین، آنچه را که برای مرزهای سوبژکتیویته‌اش ابژه‌ای بیگانه و خطرناک تشخیص دهد «امر آلوده» می‌پندارد و در صدد طرد آن بر می‌آید. ژولیا کریستوا متن ادبی را همچون یک دال برتر آلوده‌انگاری، جایگاهی در نظر می‌گیرد که نویسنده آلودگی‌های روح افراد و هر آنچه سبب این آلودگی‌ها می‌شود را  با بکار گیری کلمات و عبارات و فضاسازی متناسب به نمایش می‌گذارد تا افراد بتوانند به طهارت برسند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی و تطابق آلوده‌انگاری در دو اثر ملکۀ زیبایی لی‌نین و شازده احتجاب از دو کشور متفاوت می‌پردازد تا ریشۀ آسیب‌ها و پلیدی‌های روح «شازده» و «مورین» را از خلال امر نشانه‌ای بررسی ‌نماید. این دو شخصیت در پی برائت خویش و حذف امر آلوده از زندگیشان بر می‌آیند و به گمان خویش در صدد پیوستن با امر پاک هستند. آنان در این راستا از شیوه‌های گوناگونی همچون نفی رابطۀ مادر فرزندی، انکار مادر به عنوان امر آلوده، تلاش برای دفاع از حریم سوبژکتیویته، جدال برای حذف امر آلوده و به کارگیری واژگان ناخوشایند استفاده می‌کنند. اما درنهایت تلاشهایشان بی‌فایده است و خود به نوعی تبدیل به امر آلوده گشته، دستشان به خون آلوده می‌شود و در کام نیستی فرو می‌روند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلوده‌انگاری،امر نمادین،امر نشانه‌ای،شازده احتجاب،ملکۀ زیبایی لی‌نین

عنوان انگلیسی A Comparative Investigation of The Beauty Queen of Leenane by Martin McDonagh and The Prince Ehtejab by Hooshang Golshiri Based on Kristeva’s Abjection Theory
چکیده انگلیسی مقاله According to the “Theory of Abjection”, the subject, upon entering the domain of the symbolic order, considers what he recognizes as alien and dangerous object for the borders of his subjectivity as “abjection” and tries to reject it. Julia Kristeva considers the literary text as a superior sign of abjection, a place where the author displays the contamination of people's souls and whatever causes these contamination, so that people can achieve exaltation and purification by using words and phrases and creating a suitable atmosphere. The present study, with descriptive analytical method, investigates and compares abjection in two works of The Beauty Queen of Leenane and Prince Ehtjab from two different countries in order to investigate the root of traumas and abjections of the Prince and Maureen’s soul through symbolic order. These two characters are looking for their innocence and removing the abjections from their lives, and they imagine that they are trying to join the pure order. In this regard, they use various methods such as denying the mother-child relationship, denying the mother as an abjection, trying to defend the privacy of subjectivity, struggling to remove the abjection and using unpleasant words. But in the end, their efforts are useless and they themselves have somehow become abjected, their hands are bloodstained and they drown into nothingness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Abjection,symbolic order,semiotic order,Prince Ehtjab,the beauty queen of Leenane

نویسندگان مقاله نرگس باقری | Narges Bagheri
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی

محمدنبی تولایی | mohammadnabi tavallaei
urmia university
دانشگاه ارومیه


نشانی اینترنتی http://clrj.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-76087-2&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات