این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۳۶-۴۵
عنوان فارسی
تاثیر آموزش چند رسانهای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی بیماران فیبریلاسیون دهلیزی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف:
یکی از ابزارهای اساسی در تغییر سبک زندگی، وجود برنامه آموزشی با استفاده از روشهای نوین آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش چندرسانهای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی انجام شد.
مواد و روش ها:
در این مطالعه نیمهتجربی، 60 بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در سال 1401 در بیمارستان کاشانی شهرکرد بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله علاوه بر اقدامات معمول، دو جلسه آموزش مجازی از طریق نرمافزار چندرسانهای (صدا، فیلم، تصویر و انیمیشن) تحت عنوان کارگاه آموزشی 4 ساعته برای بیماران در زمان هماهنگشده برگزار شد. در گروه کنترل، مداخلات روتین به عمل آمد. بعد از اتمام کارگاه، سبک زندگی با استفاده از پرسشنامه سبک زندگی والکر اندازهگیری شد. آنالیز دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و کای دو انجام شد.
نتایج:
میانگین امتیاز سبک زندگی بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مطالعه تفاوت آماری معناداری نداشت (041/0p=)؛ درحالیکه بعد از اجرای مداخله، میانگین نمرات سبک زندگی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش پیدا کرده بود (001/0p≤).
نتیجهگیری:
آموزش مجازی چندرسانهای منجر به ارتقای سبک زندگی در بیماران مورد مطالعه شده است. توصیه میشود مداخلات آموزشی برای بهبود سبک زندگی در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش چندرسانهای، مدل لونتال، سبک زندگی، فیبریلاسیون دهلیزی،
عنوان انگلیسی
The effect of multimedia education with the Luntal model approach on the lifestyle and understanding of the disease of patients with atrial fibrillation: a randomized controlled clinical trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: One of the basic tools in changing the lifestyle is the existence of an educational program using modern teaching methods. The present study was conducted with the aim of determining the effect of multimedia education with the Leventhal model approach on the lifestyle of patients with atrial fibrillation.
Methods: In this semi-experimental study, 60 patients with atrial fibrillation were randomly divided into two intervention groups (30 people) and control (30 people) in Kashani Shahrekord Hospital in 1401. In the intervention group, in addition to the usual measures, two virtual training sessions were held through multimedia software (sound, video, image and animation) under the title of a 4-hour training workshop for patients on a coordinated time with the help of the Adobe Connect program. became In the control group, routine interventions were performed. After the workshop, the lifestyle was measured using Walker's lifestyle questionnaire. Data analysis was done using independent t, paired t and chi-square tests.
Results: There was no statistically significant difference in the average score of lifestyle between the two intervention and control groups before the study, and the two groups were homogeneous (P=0/041). However, the average score of lifestyle in the intervention group has increased significantly after the implementation of the intervention compared to the control group (p≤0.001).
Conclusion: Multimedia virtual education has led to the improvement of patients' lifestyles. It is recommended to carry out educational interventions to improve lifestyle in patients with atrial fibrillation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش چندرسانهای, مدل لونتال, سبک زندگی, فیبریلاسیون دهلیزی
نویسندگان مقاله
شیرین مددکار دهکردی |
گروه پرستاری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
پروین محمدی |
گروه پرستاری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
نشانی اینترنتی
https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_4157_51ff245200cb7f10b8453d439fb1cef3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات