این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۳۰، شماره ۵، صفحات ۱۶-۲۶

عنوان فارسی بررسی نگرش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه شاهد نسبت به آموزش مجازی در دوران همه گیری کووید ۱۹ در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: با شیوع اپیدمی بیماری کشنده و عفونی کرونا که با نام COVID-19 شناخته می‌شود بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف تدریس حضوری را متوقف کرده‌اند. مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه شاهد نسبت به آموزش مجازی در دوران همه‌گیری کووید-‌19 طراحی و اجرا گردیده است.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به شکل مقطعی بر روی 300 دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه شاهد در سال 1400 انجام شده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه فرصت‌ها و تهدیدهای یادگیری الکترونیکی معتبر و پایا جمع‌آوری و در نرم افزار SPSS 21 وارد شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش رگرسیون خطی استفاده شد.
نتایج: میانگین نگرش دانشجویان به آموزش مجازی در بعد هزینه اثربخشی 71/6±17/22، بعد ذهنی-عاطفی 09/5±83/25، بعد تدریس و یادگیری 08/5±25/18و نمره کل نگرش 69/13±15/66 بود. بین ابعاد هزینه اثر بخشی و عوامل مرتبط با تدریس و یاد گیری، ارتباط مستقیم و معناداری  با نمره کل نگرش وجود داشت (P=0.001).
نتیجه‌گیری: نگرش کلی دانشجویان نسبت به آموزش مجازی با ابعاد هزینه اثربخشی آموزشی و عوامل مرتبط با تدریس و یادگیری ارتباط دارد. این دو عامل در کنار یگدیگر می تواند 4/81 درصد تغییرات نمره نگرش را تبیین کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مجازی، دانشجویان، کووید-19، نگرش،

عنوان انگلیسی Survey of medical and dental students' attitudes toward virtual education during Covid-19 epidemic in 2021
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: With the contagion of the deadly and infectious disease of Corona virus known as Covid-19, many universities and training centers suspended face-to-face teaching. The present study was designed and conducted to investigate the attitudes of medical and dental students of Shahed University towards virtual education during Covid-19 epidemic
Materials and Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was performed on 300 medical and dental students of Shahed University in 2021. Data were collected using a valid and reliable        E-learning opportunities and threats questionnaire and entered in SPSS 21 software. Linear regression method was used to analyze the data.
Results: The average attitude of students towards virtual education in the cost-learning efficacy dimension was 22.17±6.71, mental-emotional dimension was 25.83±5.08, communicational instructor-student dimension was 18.25 ± 5.08 and the total attitude score was 66.15±13/69. There was a direct significant correlation between      cost-effectiveness and factors related to teaching-learning with the total attitude score (P=0.001).
Conclusion: The general attitude of students towards virtual education is related to the dimensions of cost-learning efficacy of education and factors related to teaching-learning. These two factors together can make 81.4% of the changes in the attitude score.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش مجازی, دانشجویان, کووید-19, نگرش

نویسندگان مقاله فائزه ملاحسینی |
گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، ایران

زهرا جوهری |
گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، ایران


نشانی اینترنتی https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_3947_a71b06a4af9ab6250bfdd47e2fe2c51e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات