این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۳۳-۶۲
عنوان فارسی
تربیت اخلاقی به مثابه هدف متعالی گزارههای اخلاقی قرآن
چکیده فارسی مقاله
یکی از مسائل مهم اخلاقی که پیشینۀ آن به یونان باستان بازمیگردد این است که معرفت اخلاقی مستقل از فرمان خداست یا وابسته به آن. برخی مانند معتزله و امامیه معتقدند عقل توانایی فهم دست کم بسیاری از ارزشهای اخلاقی را دارد و معرفت اخلاقی، عقلی و مستقل از خداست و از این جهت بر دین تقّدم دارد و حتی اثبات وجود خدا و نبوت عامه تنها با فهم برخی از ارزشهای اخلاقی از طریق عقل امکانپذیر است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و بازخوانی و تحلیل آیات اخلاقی قرآن، به دنبال پاسخگویی به این سوال است که با وجود فهم گزارههای اخلاقی از سوی عقل، کارکرد گزارههای اخلاقی قرآن چیست؟ نتابج نشان از آن دارد که مقصود اصلی قرآن کریم تربیت اخلاقی و پذیرش و استناد به دانستههای اخلاقی پیشین آدمی است نه معرفتبخشی. بر این مدعا میتوان شواهد مختلفی از جمله: وفای به عهد، شکر منعم، الگوگرایی در توصیههای اخلاقی، و نیز استفاده از زبان وعظ به جای درس و بحث، اقامه کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گزارههای اخلاقی، حسن و قبح ذاتی عقلی، تربیت اخلاقی، قرآن،
عنوان انگلیسی
Moral Education as Superior Goal of Moral Propositions of Koran
چکیده انگلیسی مقاله
One of the important moral issues dating back to ancient Greece is whether moral knowledge is independent of God's command or dependent upon it. The Mu'tazilites and Imāmiyya believe that reason is able to understand many moral values and that moral knowledge is intellectual and independent from God; therefore, it is superior to religion and even proving the existence of God and popular prophecy are feasible only by perceiving some moral values through reason. By adopting a descriptive and analytical approach through rereading and scrutinizing the moral verses of the Koran, this study seeks to answer the following question: what is the function of moral propositions of the Koran given the understanding of these propositions through reason? The results shows that the main purpose of the Holy Koran is moral education, acceptance and reference to previous moral knowledge of human being not imparting erudition. Various pieces of evidence can be presented on this claim, including keeping one's promise, gratefulness, following prototypes in moral advice and using the language of sermons instead of lecture and argument.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
گزارههای اخلاقی, حسن و قبح ذاتی عقلی, تربیت اخلاقی, قرآن
نویسندگان مقاله
علیرضا آل بویه |
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. قم.
حلیمه خاتون حیدری |
استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن، جامعةالمصطفی العالمیه، خراسان
نشانی اینترنتی
https://ethics.isramags.ir/article_184888_f6ae5410800c437c0ad95aca2ff21c68.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات