این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شیمی و مهندسی شیمی ایران، جلد ۴۲، شماره ۲، صفحات ۱۸۵-۱۹۴

عنوان فارسی مطالعه تجربی فرایند گوگردزدایی اکسایشی کاتالیستی از سوخت‌های واقعی به کمک طراحی آزمایش با روش تاگوچی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش گوگردزدایی از نمونه‌های بنزین و گازوئیل به روش اکسایش با استفاده از هیدروژن پراکسید به ‌عنوان اکسنده و کاتالیست‌های مولیبدن و تنگستن ‌از نوع پلی اکسومتال‌ مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر متغییرهای گوناگون عملیاتی ‌از جمله 4 نوع کاتالیست، 4 سطح نسبت مولی هیدروژن پراکسید به گوگرد،4 سطح دمای واکنش بر روی 4 سوخت حقیقی با استفاده از روش طراحی آزمایش تاگوچی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه‌ها نشان داد که کاتالیست‌های تنگستن و مولیبدن از نوع پلی اکسومتال‌ بر روی پایه‌های مونت‌موریلونیت‌ ‌از جمله KSF و K10، عملکرد و پایداری مناسبی برای اکسایش سوخت‌های حقیقی دارد. پیش‌بینی حذف ترکیب‌های گوگردی در روش تاگوچی در شرایط بهینه (کاتالیست PW/K10، شرایط دمایی °C 75، نسبت مولی اکسنده به ترکیب گوگردی 14) برای مدل بنزین پس از فرایند HDS برابر با 04/69% است. در این شرایط بهینه آزمایش‌ها برای مدل بنزین 3 بار تکرار شد و مقدار میانگین حذف ترکیب‌های گوگردی برابر با 33/70% گزارش شد. نتیجه‌های تحلیل ANOVA، مقدار مجموع مربع‌های 2 Rبرای مدل برابر 987/0 تعیین شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گوگرد زدایی، اکسایش، پلی اکسومتال، هیدروژن پراکسید، تاگوچی،

عنوان انگلیسی Experimental Study of Catalytic Oxidative Desulfurization Process for Real Fuels Using Taguchi Design Approach
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, desulfurization of gasoline and gasoil samples by oxidation method using hydrogen peroxide as the oxidant and molybdenum and tungsten catalysts of polyoxometalate type were investigated. The effects of various operational variables such as 4 types of catalysts, 4 levels of hydrogen peroxide to sulfur mole ratio, and 4 reaction temperature levels on 4 real fuels were analyzed using the Taguchi design of experiment. The results showed that tungsten and molybdenum catalysts of polyoxometalate type on supports like KSF and K10 montmorillonite exhibited suitable performance and stability for the oxidation of real fuels. The predicted removal of sulfur compounds in the optimal conditions of the Taguchi method (PW/K10 catalyst, temperature of 75°C, oxidant to sulfur compound mole ratio of 14) for the gasoline model after the HDS process was reported to be 69.04%. Under these optimal conditions, the experiments were repeated three times for the gasoline model oil, and the average sulfur compound removal of 70.33% was reported. The ANOVA analysis indicated a coefficient of determination R2 value of 0.987 for the model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله گوگرد زدایی, اکسایش, پلی اکسومتال, هیدروژن پراکسید, تاگوچی

نویسندگان مقاله صادق صحرایی |
گروه مهندسی مکانیک - پلیمر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران

عزت رفیعی |
گروه مهندسی شیمی، دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

غلامرضا مرادی |
گروه شیمی، دانشکده شیمی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://www.nsmsi.ir/article_252286_1bb9b8f2c9b5b2debe87537c96c0acfd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات