این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات امنیت اجتماعی
، جلد ۱۲، شماره ۶۷، صفحات ۱۳-۴۵
عنوان فارسی
بررسی تأثیر کیفیت اطلاعات رسانههای اجتماعی بر رفتار امنیت اطلاعات کاربران در رابطه با کلاهبرداریهای ناشی از شیوع کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
گسترش ویروس کووید-19در جهان و افزایش ترس از بیماری ناشی از آن، باعث شده است که مجرمان اینترنتی از این موقعیت سوءاستفاده کرده و انواع مختلف کلاهبرداری مرتبط با این ویروس در سراسر جهان افزایش یابد. در این شرایط ارتقاء کیفیت اطلاعات منتشرشده توسط رسانهها عاملی مهم در کنترل شایعات و جلب اعتماد شهروندان برای مشارکت در رسانههای اجتماعی بهعنوان یک بستر فناوری برای خدمات دولتی است. با این وجود، علیرغم اهمیت آن، در مورد عواملی که میتواند از افراد در برابر جرائم اینترنتی مرتبط با شیوع کووید-19 محافظت کند، پژوهشی صورت نگرفته است. این مطالعه اهمیت رسانههای اجتماعی، برای مدیریت امنیت اطلاعات در هنگام بحران را برجسته میکند.
روش تحقیق:
تحقیق حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. در این تحقیق، با استفاده از تئوری کاشت و تئوری انگیزش محافظت، یک مدل پژوهشی برای بررسی تأثیر تزریق کیفیت اطلاعات رسانههای اجتماعی بر رفتار امنیت اطلاعات افراد نسبت به کلاهبرداریهای ناشی از شیوع کووید-19 توسعه داده شده است. همچنین از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMARTPLS برای تجزیه و تحلیل 207پرسشنامه جمعآوری شده از کاربران رسانههای اجتماعی استفاده شده است.
یافتهها و نتیجه گیری:
نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات منتشر شده توسط رسانهها بر رفتار امنیت اطلاعات کاربران از طریق شدّت درک شده، آسیبپذیری درک شده، خودکارآمدی و اثربخشی پاسخ تأثیر دارد.
رسانهها را میتوان ابزاری دانست که از طریق ارتقاء سطح کیفیت اطلاعات که منجر به کنترل شایعات در فضای مجازی میشود، متناسب با نوع برنامههای پیشگیری از جرم، نوع مخاطبین و استفادهکنندگان از آنها ابزاری هدفمند برای کنترل یا کاهش ارتکاب جرائم سایبری هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امنیت اطلاعات، رسانههای اجتماعی، تئوری کاشت، تئوری انگیزش محافظت، جرایم اینترنتی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Impact of Social Media Information Quality on Users’ Information Security Behavior in Relation with Covid-19 Outbreak Scams
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim:
The spread of Covid-19 in the world and the increase in fear of the disease caused by it, has paved the way for cyber criminals to take advantage of this situation and has led to increase the various types of scams associated with this virus around the world. In this context, improving the quality of information published by the media is an important factor in controlling rumors and gaining citizens' trust to participate in social media as a technology platform for government services. However, despite its importance, no research has been conducted on the factors that may protect individuals against cybercrimes associated with Covid-19 outbreak. The present study highlights the importance of social media in managing information security during the outbreak of crisis.
Method:
As far as applied aim, nature and method are concerned, the present study is of descriptive-survey correlational type. In the study, using planting theory and protection motivation theory, a research model has been developed to investigate the impact of social media information quality injection on individuals’ information security behavior in relation to scams caused by the Covid-19 outbreak. Structural equation modeling using SMARTPLS was also used to analyze the 207 questionnaires collected from social media users.
Findings:
The results indicated that the quality of information published by the media affects the security behavior of users' information through perceived intensity, perceived vulnerability, self-efficacy and response effectiveness.
Conclusion:
The media could be considered a targeted tool used to control or reduce the perpetration of cybercrime via improving the quality of information that leads to the control of rumors in cyberspace, in proportionate with the type of crime prevention programs, the type of audience and their users.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امنیت اطلاعات, رسانههای اجتماعی, تئوری کاشت, تئوری انگیزش محافظت, جرایم اینترنتی
نویسندگان مقاله
حمید بابایی میبدی |
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه میبد، میبد، ایران. نویسنده مسئول.
.شبنم محمدی اردکانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه میبد، میبد، ایران.
احسان کریمی میبدی |
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و معاون فضای مجازی صداوسیمای یزد، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://sss.jrl.police.ir/article_96623_8880a9571a9556813791e47df98b2ed7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات