این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات امنیت اجتماعی
، جلد ۱۲، شماره ۶۷، صفحات ۱۸۱-۲۰۰
عنوان فارسی
بررسی میزان تأثیر پاسخگویی پلیس در افزایش رضایتمندی مردم با رویکرد عدالت ترمیمی (موردمطالعه: کلانتریهای تهران بزرگ)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
پاسخگویی یکی از نیازهای هر سازمان برای باقی ماندن در عرصه رقابت و جلب اعتماد ذینفعان می باشد. پاسخگویی در سازمان هایی همچون پلیس که یکی از اجزای چرخه عدالت کیفری است، چنانچه مبتنی بر روش های ترمیمی باشد، اثربخشتر، با دوامتر و کمهزینهتر است. هدف از تحقیق حاضر، سنجش میزان تأثیر پاسخگویی مبتنی بر رویکرد ترمیمی بر رضایتمندی مراجعین به کلانتری ها می باشد.
روش تحقیق:
روش تحقیق حاضر از نظر داده ها کمی و از نظر اهداف کاربردی و از نظر ماهیت، مطالعه همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مراجعین بالاتر از بیست و پنج سال سن با مدرک تحصیلی دیپلم به بالا که در یکی از سازمان های دولتی یا شرکت های خصوصی مشغول کار می باشند و طی روزهای یکم، پانزدهم و سیام شهریور و مهرماه سال 1397 به عناوین مختلف به هفت کلانتری تهران بزرگ که به روش خوشه ای انتخاب گردیده اند؛ مراجعه نموده؛ تشکیل می دهند. نمونه و روش نمونه گیری بر اساس روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان تعداد 322 نفر از حدود 2000 نفر که طی شش روز در رابطه با پرونده های قضایی به کلانتری های منتخب مراجعه می نمایند. ابزار سنجش پژوهش حاضر پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مبانی نظری می باشد. اعتبار ابزار به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 85/0 و برای تأیید روایی آن از شاخص های معرفی شده توسط کلاین (2011) استفاده شده است. داده های حاضر به وسیله آزمون های آماری رگرسیون و تی زوجی در بستهی نرمافزاری 22 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها و نتیجه گیری:
یافته ها نشان می دهد، پاسخگویی حرفهای، پاسخگویی سازمانی، پاسخگویی حاکمیتی(سیاسی) و پاسخگویی قانونی پلیس با رویکرد عدالت ترمیمی به ترتیب با 39/0، 46/0،32/0،44/0و همچنین آموزش های عدالت ترمیمی به کارکنان معادل 76/0 بر رضایتمندی مردم تأثیر دارد.
نتایج تحقیق حاکی است، پلیس می تواند با توسعه و تمرکز بر شاخص های پاسخگویی اعم از پاسخگویی سازمانی، قانونی، حرفه ای و حاکمیتی و آموزش اجرای روش های عدالت ترمیمی با کمک جامعه محلی همچون میانجی گری، نشست های محلی و حلقه های مصالحه، رضایتمندی مردم را افزایش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پاسخگویی، رضایتمندی، عدالت ترمیمی، عدالت کیفری، پلیس،
عنوان انگلیسی
Investigating the Level of Impact of Police Accountability on Enhancing Public’s Satisfaction with the Restorative Justice Approach (Case study: Greater Tehran Police Stations)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim:
Accountability is one of the requirements of any organization to stay in the field of competition and gain the trust of relevant stakeholders. Accountability in organizations such as the police, which is part of the criminal justice cycle, is more effective, more durable, and less costly if it is based on remedial methods. The present study aims to assess the impact of the level of accountability based on the restorative approach on the satisfaction of clients referring to police stations.
Method:
The present research method in terms of data is quantitative, and in terms of applied objectives and nature is of correlational type. The statistical population of the present study includes 25 + clients holding high school diploma or higher and working with one of the state organizations or private companies; and on 23 August, 6 September and 21 September 2018, referred to seven police stations in Greater Tehran and were selected through cluster sampling. Simple random sampling method was used based on Morgan table, and 322 out of about 2000 people who referred to selected police stations in six days in connection with court cases were selected. A researcher-made questionnaire based on theoretical foundations was used as assessment tool in the present study. The validity of the instrument is calculated by Cronbach's alpha and its value is 0. 85. The indicators introduced by Klein (2011) have been used to confirm its validity. The present data was analyzed by regression and paired t-test in SPSS 22 package.
Findings and Conclusion:
The findings indicate that professional accountability, organizational accountability, sovereignty (political) accountability and police legal accountability with a restorative justice approach with 0.39, 0.46, 0.32 and 0.44, respectively, as well as restorative justice training for employees has equal to 0.76 impact on people's satisfaction. The results of the research show that while focusing on and developing accountability indicators including organizational, legal, professional and sovereignty accountability; and training manner of implementation of restorative justice methods such as mediation, holding local meetings and compromise circles via getting help from local community, the police could enhance public's satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پاسخگویی, رضایتمندی, عدالت ترمیمی, عدالت کیفری, پلیس
نویسندگان مقاله
عبدالرحمن میرزاخانی |
استادیارگروه پیشگیری از جرم، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
صیاد درویشی |
استادیارگروه پیشگیری از جرم، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. نویسنده مسئول.
احمدرضا اسماعیلی |
استادیار گروه منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://sss.jrl.police.ir/article_96415_aa7773769460b14b3b43427887cdd1ca.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات