این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات امنیت اجتماعی
، جلد ۱۱، شماره ۶۲، صفحات ۸۷-۱۰۸
عنوان فارسی
رابطه دینداری و رسانه های جمعی با احساس امنیت در شهر زاهدان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: امنیت و مفهوم احساس امنیت به عنوان موضوعی حیاتی و مهم، متغیری چندبعدی است که بیشتر از هر دوره ای در عصر حاضر به عنوان یکی از نیازهای اساسی برای زندگی بشر به شمار می رود. این مفهوم دارای دو وجه عینی و ذهنی است که در این تحقیق هدف اصلی بررسی بعد ذهنی، یعنی همان احساس امنیت در بین شهروندان شهرستان زاهدان و ارتباط آن با دینداری و رسانههای جمعی و برخی از متغیرهای زمینهای بوده است.
روش: روش تحقیق در پژوهش حاضر، از نوع پیمایشی است. ابزار جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه محقق ساخته است. جمعیت آماری تحقیق را شهروندان ساکن شهر زاهدان تشکیل میدهند و برای انتخاب افراد نمونه، از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم (PPS)، استفاده گردید. حجم نمونه شامل 384 نفر بود.
نتیجه گیری: یافتههای تحقیق نشاندهنده همبستگی مثبت و معنادار میان میزان دینداری و میزان احساس امنیت است؛ اما در مورد رابطه میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی و احساس امنیت، میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی با ابعاد احساس امنیت (مالی، نوامیس و اخلاقی)، رابطه معنیداری دارد. البته این تأثیر در دو بعد مالی و اخلاقی مستقیم و در بعد نوامیس، معکوس است. اما بهصورت کلی در همه ابعاد فرضیه فوق مبنی بر تأثیر میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی بر احساس امنیت، تأیید نمیشود. نتایج رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن است که متغیرهای مستقل در مجموع 9/10 درصد از تغییرات متغیر وابسته (احساس امنیت) را تبیین می کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امنیت، احساس امنیت، دینداری، رسانه،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Piety and Mass Media, and Security Feeling in Zahedan
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Security and the concept of security feeling as a vital and important issue is a multidimensional variable. In the present era, more than any other period, security is considered as one of the basic needs for human life. This concept has two dimensions: objective and subjective. The main purpose of the present study was investigating the subjective dimension, i.e. the security feeling among the citizens of Zahedan and its relationship with religiosity and mass media and some contextual variables.
Method: The present research is of survey type. The data collection tool is a self-made questionnaire. The statistical population of the study consists of citizens living in Zahedan. Cluster sampling method of probability proportional to size (PPS) was used to select the samples. The sample size was 384 people.
Conclusion: The research findings show there is a positive and significant correlation between piety and security feeling; however, with regard to the relationship between the use of mass media and the security feeling, it is stated that the use of mass media has a significant relationship with the dimensions of the security feeling (financial, chastity and moral). Of course, it has direct impact on both financial and moral dimensions, while it has reverse impact on chastity. However, in general, in all dimensions, the above hypothesis does not confirm that using mass media affects the security feeling. The results of multiple regressions also indicate that the overall independent variables explain 10.9% of the changes in the dependent variable (security feeling).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امنیت, احساس امنیت, دینداری, رسانه
نویسندگان مقاله
حسن رضا رفیعی |
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین. نویسنده مسئول.
جواد مداحی |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه خوارزمی .
حامد سیارخلج |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه اصفهان.
نشانی اینترنتی
http://sss.jrl.police.ir/article_94472_00336c412afd52a9b6211ad7b327188c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات