این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات امنیت اجتماعی
، جلد ۱۱، شماره ۶۲، صفحات ۱۶۱-۱۸۳
عنوان فارسی
بررسی تأثیر وجود پلیس در کنار مدارس بر احساس امنیت دانش آموزان دختر (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر ساری)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: امنیت یکی از مهم ترین نیازهای ثبات یک جامعه و زمینه ساز رشد و توسعه آن محسوب می شود. عملکرد پلیس به اشکال گوناگون میتواند در تدوام احساس امنیت موثر باشد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر وجود پلیس در کنار مدارس بر احساس امنیت دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر ساری انجام شده است.
روش: روش پژوهش پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانشآموزان دخترانه مقطع دوم متوسطه شهر ساری می باشد که براساس آمار اداره آموزش و پرورش شهر ساری 9040 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 386 نفر که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: یافته های تحلیلی پژوهش حاکی از این است که سه متغیر عملکرد پلیس(با ضریب پیرسون 68/0)، متغیر اعتماد به پلیس (با ضریب پیرسون 58/0) و متغیر حمایت اجتماعی پلیس(با ضریب پیرسون 56/0) رابطه مثبت و معناداری با احساس امنیتدانش آموزان دختر دارند. همچنین وجود پلیس در کنار مدارس دخترانه در زمان عبور و مرور دانش آموزان دختر (با سه مؤلفه بالا) توانسته است بیش از نیمی (54 درصد) از احساس امنیت دانشآموزان دختر را تبیین نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد پلیس، اعتماد به پلیس، حمایت اجتماعی، احساس امنیت، دانش آموزان دختر،
عنوان انگلیسی
Investigating the Impact of Police Support on Female Students' Security Feeling (Case study: Secondary School Students in Sari)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Security is one of the most important needs for the stability of a society, and paves the ground for its growth and development. The police performance in various ways can be effective in maintaining security feeling. The present study was aimed at investigating the impact of police support on female students' security feeling studying in Sari schools.
Method: The research is of survey type, and of applied type in terms of purpose. According to the statistics of the Education Department of Sari, the statistical population includes 9040 female high school students studying in Sari. The sample size was 386persons who were selected by multi-stage cluster sampling, based on Cochran's formula. A questionnaire was used for collecting data. The collected data was analyzed using SPSS and Pearson t-test analysis and regression.
Results: The analytical findings of the study indicate that the three variables of police performance (with Pearson coefficient 0.68), variable of trust in police (Pearson coefficient 0.58) and police social support variable (Pearson coefficient 0.56) have a positive and significant relationship with the female students’ security feeling. Also, the presence of police around school at the time female students enter and leave school (with the above three constituents) has managed to explain (54%) more than half of the security feeling of female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عملکرد پلیس, اعتماد به پلیس, حمایت اجتماعی, احساس امنیت, دانش آموزان دختر
نویسندگان مقاله
شهرام ملانیاجلودار |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. نویسنده مسئول.
حسین نازک تبار |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://sss.jrl.police.ir/article_94476_3f069ffca5d7d665858bcc9c545a69ee.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات