این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات بین المللی پلیس
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۶۷-۱۸۹
عنوان فارسی
آثار مسئولیت تبعی متصدی حمل و نقل اولیه و ثانویه دریایی کالا در قانون دریایی ایران و کنوانسیونهای لاهه، هامبورگ و روتردام
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: از مهمترین موارد مسئولیت، مسئولیت حقوقی متصدی حمل و نقل دریایی است اما مواقعی که متصدی حمل و نقل اولیه کالا با انعقاد قرارداد، حمل کالا را به صورت کلی یا جزئی به متصدی حمل و نقل دیگری واگذار می نماید، در صورت بروز خسارت به کالا یا تاخیر در تحویل کالا مسئولیت مدنی به تبع اعمال متصدی ثانوی برای متصدی اولیه ایجاد خواهد شد.
روش تحقیق: در این مقاله از روش توصیفی تحلیلی و در قالب کتابخانه ای با استفاده از کتب و مقلات موجود در این زمینه بهره مند شده است.
یافته ها: صاحب کالا برای جبران خسارت بر اساس رابطهی قراردادی حق مراجعه به متصدی ثانویه را دارد هر چند برخی نظامهای حقوقی مبنای مراجعهی صاحب کالا به متصدی ثانویه را بر اساس قواعد عمومی مسئولیت مدنی (شبه جرم) تلقی میکنند. با این وجود مسئول واقعی جبران خسارت متصدی ثانویه خواهد بود، هر چند مسئولیت متصدی اولیه و ثانویه تضامنی است اما در صورت جبران خسارت توسط متصدی اولیه وی حق مراجعه به متصدی ثانویه را دارد اما عکس این قضیه قابل توجیه نیست.
نتیجه گیری: صاحب کالا برای جبران خسارت نیاز به اثبات تقصیر متصدی ثانویه ندارد و با احراز بروز خسارت، متصدی اولیه مسئول جبران خسارت میباشد. برخی معتقدند در صورتی که متصدی اولیه و ثانویه محکمهی دیگری را به عنوان محکمه صالح فی مابین خود انتخاب کرده باشند صاحب کالا باید به قرارداد پایبند باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسئولیت تبعی، متصدی اولیه، متصدی ثانویه، کنوانسیونهای بین المللی،
عنوان انگلیسی
Effects of Subordinate Liability of the Primary and Secondary Maritime Freight Officer on Iranian Maritime Law and the Hague, Hamburg and Rotterdam Conventions
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: One of the most important cases of liability is the legal responsibility of the maritime transport operator, but in cases where the primary transport operator assigns the goods in whole or in part to another transport operator by concluding a contract, if Damage to the goods or delays in the delivery of goods Civil liability will be created as a result of the actions of the secondary operator for the primary operator.
Research Method: In this article, the descriptive-analytical method in the form of a library using books and articles in this field has been used.
Findings: The owner of the goods has the right to refer to the secondary operator for compensation based on the contractual relationship, although some legal systems consider the basis of the owner of the goods to refer to the secondary operator according to the general rules of civil liability (quasi-crime). However, the real responsibility will be borne by the secondary operator, although the responsibility of the primary and secondary operator is joint and several, but in case of compensation by the primary operator, he has the right to refer to the secondary operator, but the opposite is not justified.
Conclusion: The owner of the goods does not need to prove the fault of the secondary operator to compensate the damage, and upon the occurrence of damage, the primary operator is responsible for compensation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مسئولیت تبعی, متصدی اولیه, متصدی ثانویه, کنوانسیونهای بین المللی
نویسندگان مقاله
حسین صالحی |
دانشجوی دکتری تخصصی رشته حقوق خصوصی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
مسعود رضا رنجبر |
استادیار حقوق خصوصی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران (نویسندۀ مسئول).
قوام کریمی |
استادیار گروه حقوق، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
داریوش بابایی |
استادیار گروه حقوق، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
نشانی اینترنتی
http://interpol.jrl.police.ir/article_95001_9276d78272a70094fd3a5859a7e5a003.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات