این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات بین المللی پلیس
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۸۲-۲۰۹
عنوان فارسی
جرمانگاری رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری در قلمرو کنوانسیون ۲۰۱۰ پکن و پروتکل الحاقی آن
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف؛ از مهمترین علل ایجاد تهدیدها و چالشهای صنعت حمل و نقل هوایی پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، ارتکاب رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری است. در واقع حوادث مزبور مؤید نواقص حقوقی، فنی و حتی نظارتی در سطح بینالمللی در قبال ارتکاب چنین رفتارهایی است. بنابراین، اتخاذ معیارهای قاطع برای مقابله با رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت در صنعت حمل و نقل هوایی امری حیاتی به شمار میرود. وفق همین امر، با تصویب کنوانسیون پکن و پروتکل الحاقی آن طی سال 2010، بستری نوین را در قلمرو جامعه جهانی برای استحکام و ارتقای نظام حقوقی و نظارتی جهت پیشگیری و سرکوب رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری فراهم آورد.
روششناسی؛ روش مطالعه، از نظر هدف، «اکتشافی و توسعهای» و از حیث گردآوری دادهها، «توصیفی و کتابخانهای» است.
یافتهها؛ کنوانسیون 2010 پکن و پروتکل الحاقی، با التزام دولت های عضو به جرمانگاری تهدیدهای نوین و نوظهور برای امنیت ارتقای امنیت هواپیمایی کشوری از جمله استفاده از هواپیما به عنوان سلاح کشنده و یا استعمال این وسیله برای حملونقل سلاحهای زیستی، شیمیایی و هستهای، سازماندهی، هدایت و تأمین مالی تروریسم بهنحو مطلوبی، تبانی در ارتکاب جرم، تروریسم مجازی علیه تأسیسات هوانوردی بینالمللی، مسئولیت حقوقی و کیفری نهادهای مالی و غیره، درصدد رفتارهای رویکردی کنشی در مواجهه با رفتارهای غیرقانونی علیه هواپیمایی کشوری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کنوانسیون 2010 پکن و پروتکل الحاقی، امنیت هواپیمایی کشوری، تروریسم سایبری،
عنوان انگلیسی
Criminalizing Illegal Behaviors Against Civil Aviation Security in the Territory Beijing 2010 Convention and its Additional Protocol
چکیده انگلیسی مقاله
زمینه و هدف؛ از مهمترین علل ایجاد تهدیدها و چالشهای صنعت حمل و نقل هوایی پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، ارتکاب رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری است. در واقع حوادث مزبور مؤید نواقص حقوقی، فنی و حتی نظارتی در سطح بینالمللی در قبال ارتکاب چنین رفتارهایی است. بنابراین، اتخاذ معیارهای قاطع برای مقابله با رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت در صنعت حمل و نقل هوایی امری حیاتی به شمار میرود. وفق همین امر، با تصویب کنوانسیون پکن و پروتکل الحاقی آن طی سال 2010، بستری نوین را در قلمرو جامعه جهانی برای استحکام و ارتقای نظام حقوقی و نظارتی جهت پیشگیری و سرکوب رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری فراهم آورد.
روششناسی؛ روش مطالعه، از نظر هدف، «اکتشافی و توسعهای» و از حیث گردآوری دادهها، «توصیفی و کتابخانهای» است.
یافتهها؛ کنوانسیون 2010 پکن و پروتکل الحاقی، با التزام دولت های عضو به جرمانگاری تهدیدهای نوین و نوظهور برای امنیت ارتقای امنیت هواپیمایی کشوری از جمله استفاده از هواپیما به عنوان سلاح کشنده و یا استعمال این وسیله برای حملونقل سلاحهای زیستی، شیمیایی و هستهای، سازماندهی، هدایت و تأمین مالی تروریسم بهنحو مطلوبی، تبانی در ارتکاب جرم، تروریسم مجازی علیه تأسیسات هوانوردی بینالمللی، مسئولیت حقوقی و کیفری نهادهای مالی و غیره، درصدد رفتارهای رویکردی کنشی در مواجهه با رفتارهای غیرقانونی علیه هواپیمایی کشوری است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کنوانسیون 2010 پکن و پروتکل الحاقی, امنیت هواپیمایی کشوری, تروریسم سایبری
نویسندگان مقاله
پیمان نمامیان |
عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه اراک
امید شیرزاد |
دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
نشانی اینترنتی
http://interpol.jrl.police.ir/article_94739_30b597ca1c92cf4728fce253926d3e64.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات