این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۲، شماره ۴۹ (زمستان ۱۴۰۱)، صفحات ۲۱۶-۱۹۳

عنوان فارسی مدل سنجش توان دانشگاه ها جهت تبدیل به دانشگاه کارآفرین
چکیده فارسی مقاله پژوهش در خصوص ابعاد، مقوله‌های اصلی و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده مدل سنجش توان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای تبدیل به دانشگاه‌های کارآفرین، دانشی راهبردی در مطالعات بین رشته‌ای است. این مقاله در پی تدوین راهبردی برای توان سنجی مراکز آموزش عالی برای تبدیل به دانشگاه‌های کارآفرین است. در این پژوهش پس از استخراج شاخص‌های دانشگاه کارآفرین و عوامل بین رشته‌ای ایجاد کننده این شاخص‌ها، اولویت‌بندی و وزن هر یک از آنها برای ارائه مدلی برای سنجش توان مؤسسات آموزش عالی برای تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین سنجش شده است. استخراج این دانسته‌های جدید با بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران بین رشته‌ای صورت پذیرفته است. از نظر گردآوری داده‌ها، نوعی تحقیق توصیفی است. پرسش‌نامه‌های برخط در اقشار مختلف دانشگاه‌هایی توزیع شد. در این تحقیق برای ارزیابی پایایی ابزار پژوهش از روش و فرمول آلفای کرونباخ و به‌منظور بررسی اعتبار (روایی‌) گویه‌های پرسش‌نامه، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که دوازده عامل داخلی و خارجی در ایجاد و تقویت شصت و نه شاخص لازم برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین تأثیر دارند. 28.04% از این مدل به عوامل شاخص ساز ساختاری، 65.97% به عوامل شاخص ساز محتوایی و فقط 5.98% از عوامل به شاخص‌های زمینه‌ای مربوط است. راهبرد پیشنهادی این مقاله توجه به شاخص‌های محتوایی در مرتبه اول و در مرتبه دوم توجه به شاخص‌های ساختاری در مؤسسات آموزش عالی برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین است. در این راهبرد 68.20% از عوامل مؤثر بر آمادگی مؤسسه آموزش عالی به عوامل داخلی آن و تأثیر عوامل خارجی کمتر از یک‌سوم (31.80%) است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبرد دانشی، دانشگاه کارآفرین، مدل توان سنجی، مطالعات بین رشته ای، کارآفرینی،

عنوان انگلیسی Readiness Measurement Model for Universities to Become an Entrepreneurial University
چکیده انگلیسی مقاله This article identifies the main factors and components of the university's ability. In this study, after extracting the indicators of the entrepreneurial university and the interdisciplinary factors that create these indicators, the prioritization and weight of each of them have been measured to provide a model for measuring the ability of higher education institutions to become an entrepreneurial university. The extraction of this new knowledge has been done by using the opinions of interdisciplinary experts. In terms of data collection, it is a kind of descriptive research. The online questionnaires were distributed and the answers were collected and the answers were collected after extensive review of theoretical foundations and identification of the main factors and components in universities across the country and in different universities. The obtained results show that twelve internal and external factors are effective in creating and strengthening sixty-nine indicators necessary to become an entrepreneurial university. 28.04% of this model is related to structural indexing factors, 65.97% to content indexing factors and only 5.98% of the factors are related to contextual indicators. The proposed strategy of this article is to pay attention to the content indicators in the first place and in the second place to pay attention to the structural indicators in higher education institutions to become an entrepreneurial university. In this strategy, 68.20% of the factors affecting the readiness of the higher education institution to its internal factors and the impact of external factors is less than one third (31.80%).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله راهبرد دانشی, دانشگاه کارآفرین, مدل توان سنجی, مطالعات بین رشته ای, کارآفرینی

نویسندگان مقاله مرتضی برهانی |
دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز

حیدر امیران |
دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

جمشید عدالتیان شهریاری |
دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

محمدرضا کاباران زاد قدیم |
دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_2081_1841b9c5070f495ed7d2783893e4ad46.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات