این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۲، شماره ۴۸ (پاییز ۱۴۰۱)، صفحات ۱۶۷-۱۴۱

عنوان فارسی مدل سازی ساختاری تفسیری از کنترل راهبردی مطلوب، در دانشگاه های نهادی بر اساس تکنیک فازی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این تحقیق، طراحی الگویی جامع و بومی از کنترل راهبردی مطلوب در دانشگاه مورد مطالعه که ماهیتی نهادی و سازمانی دارد، می‌باشد که تلاش دارد ﺑﻪ ایﻦ پرسش ﭘﺎﺳﺦ دﻫﺪ ﮐﻪ سیستم ﮐﻨﺘﺮل راﻫﺒﺮدی مطلوب در محیط مورد نظر باید دارای چه عناصری باشد؟! و چگونه می‌توان این عناصر را به صورت یک مدل منسجم به صورت سطح‌بندی و با کاربرد تکنیک معادلات ساختاری تفسیری فازی به کار گرفت. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است که در آن با استفاده طرح ترکیبی- اکتشافی، عوامل و شاخص‌های تاثیرگذار در مدل شناسایی و سپس برای بررسی جزئیات و سطح‌بندی مولفه‌های الگو از روش‌های کمی استفاده می‌شود. یافته‌های پژوهش در برگیرنده‌ی 4 سطح می‌باشد که متغیر ارزش‌ها و باورهای محوری در سطح یک قرار دارد و از قدرت تحریک‌کنندگی بیشتر و میزان وابستگی کمتری برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه متغیرهای فضا و محیط فیزیکی، فرایندهای تربیتی، کنترل همراستایی استراتژیک و تعاملات محیط داخلی در بالاترین سطح قرار گرفته‌اند، این متغیرها دارای قدرت تحریک‌پذیری کمتر و میزان وابستگی بیشتری می‌باشند. از دیگر نتایج تحقیق این است که معیار ارزیابی فضا و محیط فیزیکی از نوع خودمختار است که میزان وابستگی و قدرت هدایت کمی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کنترل راهبردی، الگوهای کنترل راهبردی، دانشگاه نهادی، مد‌ل‌سازی ساختاری تفسیری فازی،

عنوان انگلیسی Interpretive structural modeling of optimal strategic control in institutional universities based on fuzzy technique
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this research is to design a comprehensive and indigenous model of optimal strategic control in the university under study, which has an institutional and organizational nature, which tries to answer the question: What elements should have the desired control system in the desired environment ?! And how these elements can be applied as a coherent model in the form of grading and using the technique of fuzzy interpretive structural equations. In terms of purpose, the present study is an applied type in which using a hybrid-exploratory design, effective factors and indicators in the model are identified and then quantitative methods are used to examine the details and level the components of the model. The research findings include 4 levels, in which the values and core beliefs are at level one and have more stimulating power and less dependence. Also, due to the fact that the variables of space and physical environment, educational processes, strategic alignment control and internal environment interactions are at the highest level, these variables have less irritability and more dependence. Another result of the research is that the criterion for evaluating space and physical environment is of the autonomous type, which has a low degree of dependence and conductivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کنترل راهبردی, الگوهای کنترل راهبردی, دانشگاه نهادی, مد‌ل‌سازی ساختاری تفسیری فازی

نویسندگان مقاله محسن بیژن |
دانشگاه جامع امام حسین(ع)

صادق حسنی مقدم |
دانشگاه جامع امام حسین(ع)

محمدمهدی مهتدی |
دانشگاه امام حسین


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_2060_a0e4070acbfb569dd4a61787ab183ed7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات