این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۲، شماره ۴۷ (تابستان ۱۴۰۱)، صفحات ۲۵۱-۲۸۰

عنوان فارسی مدل بکارگیری نوآوری باز در شرکت‌های دانش‌بنیان استان تهران
چکیده فارسی مقاله شرکت‌هایی که مدل نوآوری باز را اجرا کنند، می‌توانند هزینه نوآوری را کاهش داده و نوآوری-های‌شان را سریع‌تر به بازار ارائه داده و با دگرگونی‌های بازار سازگار شده و با جذب ایده‌های نو در بازار رقابتی جهانی باقی بمانند. هدف اصلی پژوهش، طراحی مدل نوآوری باز در شرکت‌های دانش‌بنیان استان تهران می‌باشد که با روش پژوهش آمیخته انجام شده و در واقع ترکیبی از شیوه-های کیفی و کمی است. سوال اصلی تحقیق این است که؛ طراحی مدل بکارگیری نوآوری باز در شرکتهای دانش بنیان استان تهران چگونه است؟ ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه ساخت‌یافته و نیمه‌ساخت‌یافته با 25 نفر از مدیران، کارشناسان و خبرگان شرکت‌های دانش‌بنیان است که با روش نمونه‌گیری هدفمند (قضاوتی) انتخاب شدند. از طریق مصاحبه با پنل دلفی، 5 متغیر مستقل شامل: تسهیل‌گری، حمایتی، تنظیم‌گری و شناختی–هنجاری و متغیر وابسته بکارگیری موفق نوآوری باز مشخص شد. 4 شاخص اصلی و 35 شاخص فرعی عوامل نوآوری باز در قالب الگوی مفهومی تدوین شد. بخش کمی با توزیع 338 عدد پرسشنامه با استفاده از جدول مورگان از بین2800نفر جامعه آماری به روش پیمایشی صورت گرفته است. بوسیله آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تحلیل عاملی تاییدی و همچنین بر حسب مدل رگرسیونی و مدل تجربی تحقیق در چارچوب فرضیه چندمتغیره پژوهش، بکارگیری موفق نوآوری باز در شرکت-های دانش‌بنیان استان تهران به افزایش 50% شاخص‌های تنظیم‌گری، افزایش 33 % شاخص‌های شناختی- هنجاری، افزایش 18% شاخص‌های حمایتی و افزایش 27% شاخص‌های میزان تسهیل-گری بستگی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل، نوآوری باز، شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری،

عنوان انگلیسی Model of using open innovation in knowledge-based companies in Tehran province
چکیده انگلیسی مقاله Companies that implement the open innovation model can reduce the cost of innovation and bring their innovations to market faster, adapting to market changes and attracting new ideas to the market. Stay global competitive. The main purpose of the research is to design an open innovation model in knowledge-based companies in Tehran province, which is a mixed research method and is in fact a combination of qualitative and quantitative methods. The main research question is; How to design a model for using open innovation in knowledge-based companies in Tehran province? The data collection tool in the qualitative section is structured and semi-structured interviews with 25 managers, experts and experts of knowledge-based companies who were selected by purposive (judgmental) sampling method. Through interviews with the Delphi panel, 5 independent variables were identified, including: facilitator, supporter, regulator and cognitive-normative and the dependent variable of successful use of open innovation. 4 main indicators and 35 sub-indicators of open innovation factors were developed in the form of a conceptual model. The quantitative part was done by distributing 338 questionnaires using Morgan table among 2800 people in the statistical population by survey method. By exploratory factor analysis test and confirmatory factor analysis test and also according to regression model and experimental model of research in the framework of multivariate research hypothesis, successful application of open innovation in knowledge-based companies in Tehran province to increase 50% of regulatory indicators. 33% increase in cognitive-normative indicators, 18% increase in supportive indicators and 27% increase in facilitation indicators depend.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدل, نوآوری باز, شرکت‌های دانش‌بنیان, نوآوری

نویسندگان مقاله نصیر فولادوند |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران

نیلوفر ایمان خان |
استادیار،گروه مدیریت بازرگانی،واحدفیروزکوه،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ، فیروزکوه، ایران

تورج مجیبی |
دانشیار،گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_2056_3ffbd9a2d3492cf106fef9b57f9d75ab.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات