این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۲۲۰-۱۹۱

عنوان فارسی ارائه الگوی راهبردی ابعاد ومولفه های کلیدی عملیات روانی رسانه ای
چکیده فارسی مقاله در چند دهه اخیر محققان در تلاش بوده‌اند تا با مطالعات بین‌رشته‌ای به درک صحیحی از کارکرد رسانه در جنگ نرم و عملیات روانی دست یابند. جنگ نرم بدون استفاده از قدرت سخت به دنبال از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف و عملیات روانی، تلاش‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای برای تأثیرگذاری بر نگرش و رفتار و همراه‌سازی تفکرات مخاطبان هدف است. امروزه رسانه با توجه به ماهیت آگاهی بخشی و انتقال اطلاعات ، به‌عنوان اصلی‌ترین بستر عملیات روانی شناخته می‌شود.پژوهش حاضر از نوع توصیفی- کاربردی بوده که با استفاده از روش داده بنیاد و با استفاده از نرم افزار Maxqda، پس از مطالعات کتابخانه‌ای، استخراج وکدگذاری داده ها و همچنین مصاحبه عمیق و تخصصی با خبرگان به منظور استخراج الگوی عملیات روانی‌رسانه‌ای انجام گردیده است. جامعه آماری شامل 10 نفر از کارشناسان خبره سازمان‌های‌ نظامی و رسانه‌ای و متخصص درزمینه‌ی جنگ نرم و عملیات روانی و رسانه بوده است که در فرآیندهای کدگذاری، طبقه‌بندی مفاهیم، شناسایی مؤلفه‌ها و ابعاد و استخراج الگوی اولیه مشارکت داشته اند. یافته‌های تحقیق نشان داد که فرآیند جنگ روانی و عملیات روانی‌رسانه‌ای شامل طیف متنوعی از مؤلفه‌ها و ابعاد تأثیرگذار است که از جمله می‌توان به: روش‌ها، رسانه‌های ارتباطی،جامعه هدف،رویکردها، اهداف ، زمینه‌ها و پیامدهای آن اشاره کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنگ نرم، عملیات روانی رسانه‌ای، تکنیک‌های رسانه‌ای، داده بنیاد،

عنوان انگلیسی Provide a strategic model of the dimensions and key components of psychological media operations
چکیده انگلیسی مقاله In recent decades, researchers have sought to gain a better understanding of the role of the media in soft warfare and psychological operations through interdisciplinary studies. Soft warfare without the use of hard power seeks to eliminate the thinking and thinking of the target community and psychological operations, planned efforts to influence the attitudes and behavior and to accompany the thinking of the target audience. Today, the media, due to the nature of awareness and information transfer, is known as the main platform for psychological operations. The present study is a descriptive-applied type that uses the data method of the foundation and Maxqda software, after library studies, Data extraction and coding as well as in-depth and specialized interviews with experts have been done in order to extract the pattern of psychological and media operations. The statistical population consisted of 10 experts in military and media organizations and experts in the field of soft warfare and psychological operations and the media who were involved in the processes of coding, classifying concepts, identifying components and dimensions, and extracting the initial pattern of participation. Have had. The research findings showed that the process of psychological warfare and psychological media operations include a diverse range of components and effective dimensions, including: methods, communication media, target community, approaches, goals, He pointed out its contexts and consequences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جنگ نرم, عملیات روانی رسانه‌ای, تکنیک‌های رسانه‌ای, داده بنیاد

نویسندگان مقاله علیرضا محمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

ابوالفضل دانایی |
استادیار گروه مدیریت رسانه،واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان،ایران

محمد زرگر |
استادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسالمی ، سمنان ، ایران.


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1547_13596920a6407ea5e03e442fbe87eac2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات