این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۰، شماره ۴۱، صفحات ۴۱۴-۳۸۷

عنوان فارسی طراحی چارچوب چابکی راهبردی با رویکرد قابلیت های پویا: بررسی نقش تفکر، یادگیری راهبردی و قابلیت فناوری اطلاعات (مطالعه موردی صنعت فولاد استان کرمان)
چکیده فارسی مقاله چابکی راهبردی به شناخت و درک تغییرات محیطی و پاسخ به این تغییرات کمک می کند. هدف پژوهش توسعه چارچوب چابکی راهبردی با رویکرد قابلیت های پویا در صنعت فولاد استان کرمان است. این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی با فراترکیب به ارایه چارچوب چابکی راهبردی پرداخته شد. تعداد نمونه 44 مقاله است که در سال های 2000 تا 2018 در مجلات معتبر خارجی پیرامون چابکی راهبردی چاپ شده است. در بخش کمی مطالعه موردی 2 شرکت فعال درصنعت فولاد استان کرمان مطالعه شد. ابتدا از طریق مصاحبه با 5 نفر از خبرگان صنعت فولاد استان کرمان شاخص های چابکی راهبردی تدوین وسپس این شاخص ها دراختیار 10 نفر از خبرگان هرشرکت قرار گرفت تا وضعیت چابکی این شرکت ها مشخص شود. در بخش کیفی مطالعه موردی با یکی از مدیران هرشرکت مصاحبه شد. نتایج فراترکیب نشان داد محرک های چابکی راهبردی، (سطح1) مدل چابکی راهبردی را تشکیل می دهند. توانمندسازهای چابکی راهبردی، (سطح2) شامل قابلیت فناوری اطلاعات، یادگیری راهبردی و تفکر راهبردی می شود. ابعاد چابکی راهبردی، (سطح3) شامل حساسیت راهبردی، سیالی منابع، وحدت رهبری، پاسخگویی راهبردی و قابلیت جمعی می شود. نتایج مطالعه موردی نشان داد که شرکت های فولاد کرمان و سیرجان ایرانیان چابک هستند. در این شرکت ها عوامل داخلی و خارجی محرک های چابکی راهبردی و توانمندسازهای چابکی راهبردی شامل قابلیت فناوری اطلاعات، قابلیت تفکر راهبردی و قابلیت یادگیری راهبردی می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چابکی راهبردی، قابلیت فناوری اطلاعات، تفکر و یادگیری راهبردی، قابلیت های پویا، صنعت فولاد،

عنوان انگلیسی Designing a strategic agility framework with dynamic capabilities approach: investigating the role of strategic thinking, learning and information technology capabilities (case study of steel industry in Kerman province)
چکیده انگلیسی مقاله Strategic agility helps the company to recognizing and understanding environmental changes and respond to these changes. The objective of this research is designing a strategic agility framework with dynamic capabilities approach in steel industry in Kerman province. This research is a mixed methods research. In qualitative section, strategic agility framework developed using meta-synthesis. In this research, sample number includes 44 articles published in foreign journals on strategic agility in 2000-2018. In quantitative section of case study, 2 companies in steel industry of Kerman province studied. At first, strategic agility indicators developed through interview with 5experts from steel industry in Kerman province. Then, these indicators provided to 10experts from each companies to determine agility. In qualitative part of case study, one of the top managers of each company selected as interviewed person. The meta-synthesis results showed that strategic agility drivers (level1) constitute strategic agility model. The results showed that strategic agility enables (level 2) include information technology capability, strategic learning and strategic thinking. The results showed that strategic agility dimensions (level3) include strategic sensitivity, resource fluidity, leadership unity, strategic response and collective capabilities. The results showed that Kerman steel corporation and Sirjan Iranian steel corporation have agility. The results showed that internal and external factors are strategic agility drivers and strategic agility enables includes IT capability, strategic thinking and learning capability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله چابکی راهبردی, قابلیت فناوری اطلاعات, تفکر و یادگیری راهبردی, قابلیت های پویا, صنعت فولاد

نویسندگان مقاله سجاد شمسی گوشکی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی و اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

حمیدرضا یزدانی |
استادیار گروه مدیریت کسب و کار و سیستم ها، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

بهمن حاجی پور |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

مرتضی سلطانی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی و اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1201_9e96ff44b8a11e7be153544064539afa.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات