این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۱۳۸-۱۱۵

عنوان فارسی طراحی الگوی شادمانی سازمانی اعضای هیئت علمی؛ الگویی برآمده از نظریه داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله شادی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در سازمان‌ها تلقی می‌شود که عواطف مثبت پرسنل را افزایش داده و با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهره‌وری می‌گردد. اعضای هیئت علمی مهم‌ترین سرمایه انسانی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی محسوب می‌شوند. بنابراین، پرداختن به مقوله نشاط و عوامل ایجادکننده آن در میان اعضای هیئت علمی بسیار حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی شادی سازمانی اعضای هیئت علمی بود که از طرح نظام‌مند نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، با 26 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های آزاد تهران به عنوان مطلعین کلیدی در حوزه شادی سازمانی و صاحبان آثار در این حوزه، مصاحبه‌های عمیق به عمل آمد و داده‌ها از مصاحبه‌ها استخراج گردید. داده‌ها طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتیجه حاصل از آن 17 مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل راهبردهای استقرار الگوی شادی سازمانی (زمینه سازی ایجاد شادی سازمانی)، شرایط محیطی مداخله‌گر (خصوصیات فردی اساتید و دانشجویان)، ویژگی‌های زمینه‌ای (شرایط خانوادگی، کاری، رفاهی، تدریس و پژوهش، فرهنگ سازمانی و اقتصادی)، شرایط علی (روابط اجتماعی، فضای محیط کار، تجهیزات کاری، سیستم تشویقی و رفتار اخلاقی محیط کار)، پدیده اصلی (شادی سازمانی) و پیامدها (شهرت و اعتبار دانشگاه، افزایش کارایی دانشگاه و کاهش فرسودگی شغلی) جای گرفتند. این الگو فرایند عملیاتی سازی الگوی شادی سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران و روابط بین مقوله‌ها و ابعاد آن‌ها را منعکس ‌می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادی سازمانی، بهبود عملکرد، اعضای هیئت علمی، نظریه داده بنیاد،

عنوان انگلیسی Designing a model of happiness for faculty members; a model derived from grounded theory
چکیده انگلیسی مقاله Happiness is considered one of the most influential factors in organizations that increases positive emotions of the staff and will reduce productivity by reducing negative emotions. Faculty members are the most important human capital of universities and higher education institutes. Therefore, addressing the issue of happiness and its causes among faculty members is so important. The purpose of this study was to design a model of happiness for faculty members which uses the systematic structure of Strauss & Corbin's grounded theory. Deep interviews were conducted with 26 faculty members of Islamic Azad universities in Tehran as a key player in the field of organizational happiness and owners of works in this field were by using purposive sampling. The data were analyzed in three stages of coding (open, axial and selective) and the result was 17 general categories which took place in the form of a paradigmatic model consist including strategies for establishing the organizational happiness model (planning for creating organizational happiness), intervener environmental conditions (individual characteristics of professors and students), underlying features (Family, work, welfare, teaching and research, organizational culture and economic conditions), causal conditions (social relations, work environment, work equipment, incentive system and ethical behavior of the work environment), The main phenomenon (organizational happiness) and its consequences (Reputation of the university, increasing university efficiency and reducing burnout). This model reflected the operationalization process of organizational happiness model of faculty members among Islamic Azad University of Tehran branches and the relationships between their categories and their dimensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شادی سازمانی, بهبود عملکرد, اعضای هیئت علمی, نظریه داده بنیاد

نویسندگان مقاله مرسده آدابی |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد امارات متحده عربی

علی حاجیها |
استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال

عباس خورشیدی |
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1162_8991e6cdb8bdf268566a9d3ba79bed26.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات