این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۲۰۶-۱۷۹
عنوان فارسی
تحلیل استراتژیک عرضه کنندگان بازار بین المللی نفت مبتنی بر مدل گراف
چکیده فارسی مقاله
تحلیل مسائل پیچیده استراتژیک و مدیریتی بدون توجه به ابزارهای نوین و کارآمد، منجر به فهم نادرست مسائل شده و راهکارهای عملیاتی برای تصمیمگیران ایجاد نمینماید. نفت بیتردید از مهمترین نهادههای تولیدی است که هرگونه تغییر در شاخصهای بازاری آن نظیر قیمت یا بی ثباتی، تقریبا تمامی کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت از جمله کشور ما که وابسته به درآمدهای نفتی است را تحت تاثیر قرار میدهد. هدف اصلی این پژوهش تحلیل تعارض استراتژیک ذی نفعان بازار نفت است. تعارض استراتژیک، یک مسئله تصمیم گیری مشترک یا تعاملی است که دو یا چند تصمیم گیرنده وجود دارد که هر تصمیم گیرنده دارای یک انتخاب است، و دغدغه تصمیم گیرنده، انتخاب دیگران است. در این پژوهش از مدل گراف برای حل تعارضات که ذیل تئوری بازیها قرار می گیرد استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که نگه داشتن قیمت در محدوده خاص اولویت اوپک است و هر چقدر اوپک از سهم خود کم میکند، تولید کنندگان شرکتی مستقل و تولید کنندگان آمریکایی شیل، تولید خود را افزایش خواهند داد و جای خالی آنها را پر می کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعارض استراتژیک، عرضه کنندگان بازار بین المللی نفت، نظریه بازی ها، مدل گراف،
عنوان انگلیسی
Strategic Analysis of International Oil Market Suppliers based on Graph Model
چکیده انگلیسی مقاله
Analysis of complex strategic and management problems without considering efficient tools, ends in misunderstanding and providing insufficient operational solutions for decision-makers. Crude oil, undoubtedly is one of the most important production entities that any change in the oil market indices such as price or volatility, affect almost all oil producers and exporters, including our country, which its national income is totally dependent on oil price. The main purpose of this research is to analyze the strategic conflict of the oil market stakeholders. Strategic conflict is a shared or interactive decision-making problem that happens when two or more decision-makers have shared choices and each decision has to be made in consideration of other decisions. In this research, the graph model is used to solve decision making conflicts. The research findings have shown that keeping prices within a certain range is a priority for OPEC. While OPEC market share declines, independent corporate producers and US shale producers would increase their productions and gain more market share.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تعارض استراتژیک, عرضه کنندگان بازار بین المللی نفت, نظریه بازی ها, مدل گراف
نویسندگان مقاله
سید علی ایازی |
دانشگاه علامه طباطبایی
مقصود امیری |
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
حمیدرضا فرتوکزاده |
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر
عادل اذر |
استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1045_a4dbb25964c749f74db748b4dedad862.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات