این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۲۳۸-۲۰۷
عنوان فارسی
تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد (IPMA) شاخصهای تجاریسازی محصولات دانشبنیان با تأکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی
چکیده فارسی مقاله
فرآیند تجاریسازی، انتقال فناوری یا یک مفهوم نوآورانه از مرحله ایده تا بازار است. لذا اهمیت و اولویت زمانی، مکانی و چگونگی عملکرد در ارائه محصولات به بازار از شاخصهای مهم میباشد که پژوهش حاضر به تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد شاخصهای تجاریسازی محصولات دانشبنیان با تأکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی در شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکز رشد شمال کشور (گلستان و مازندران) میپردازد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مرتبط و در بخش کمی مدیران و مسئولان خبره شرکتهای دانشبنیان میباشد. نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. در بخش کیفی 20 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 118 نفر، 97 نفر بهعنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوا در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. الگوی طراحیشده با هفت شاخص در تجاریسازی و پنج شاخص در اقتصاد مقاومتی ارائه گردید. با توجه به تأیید شدن ضریب مسیر، آماره t و مقدار p-value، شاخصهای اقتصاد مقاومتی بر تجاریسازی، تأثیر معنیدار و مستقیم دارد. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده از رتبهبندی ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد، شاخص مدیریتی و اقتصادی هم از نظر اهمیت و هم از نظر عملکرد حائز رتبه اول شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجاریسازی، سیاستهای اقتصاد مقاومتی، شرکتهای دانشبنیان، ماتریس اهمیت - عملکرد،
عنوان انگلیسی
Analysis of Matrix Importance -Performance (IPMA) Indicators of Commercialization of Knowledge Based Products with Emphasis on Resistance Economics Policies
چکیده انگلیسی مقاله
The process of Commercialization is the transfer of technology or an innovative concept from the idea to the market. Therefore, the importance and priority of time, place and performance in delivering products to the market are important indicators. The present study aims to analyze the importance of the matrix - the performance of the indicators of the commercialization of knowledge based products with emphasis on resilient economy policies in knowledge based companies based on The centers of growth in the north of the country (Golestan and Mazandaran). The purpose of the research is applied and the method of research is of mixed type. The statistical population of the research in the qualitative section includes academic experts and relevant managers and experts in knowledge-based companies and in the small part of the managers and authorities responsible for knowledge-based companies. Sampling was targeted in the qualitative section and in a quantitative random stratified sampling. In the qualitative section, 20 people participated in the interview process and in the small part with 118 people, 97 participants participated as examples. The data gathering tool was a researcher-made interview and interview. To analyze the data, the coding method in the qualitative section and in the small part of the exploratory and confirmatory factor analysis were analyzed using SPSS and PLS software. Designed with 7 indicators in commercialization and 5 indicators in resistance economy. Regarding the confirmation of path coefficient, t statistic and p-value, resistance indexes on commercialization have a significant and direct effect. Also, based on the ranking and prioritization results that were performed based on the Matrix-Importance-Performance Analysis (IPMA), the managerial and economic index ranked first in terms of both importance and performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجاریسازی, سیاستهای اقتصاد مقاومتی, شرکتهای دانشبنیان, ماتریس اهمیت - عملکرد
نویسندگان مقاله
فریدون آرما |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی
حسین صفرزاد |
دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش آموزش عالی
پرویز سعیدی |
دانشیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی
حسنعلی آقاجانی |
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد بابلسر
نشانی اینترنتی
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1140_44056bc9d934d55d6a0a6c32f199a914.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات