این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۳۸۸-۳۵۹
عنوان فارسی
طراحی و اعتباریابی الگوی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه (رویکرد سازمان ناب)
چکیده فارسی مقاله
در چند دهه گذشته رویکرد ناب بهعنوان یک روش بهینهسازی و بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی شناختهشده است که در صورت استقرار موفقیتآمیز آن، توسعه پایدار سازمانها از طریق بهبود مستمر فرآیندها و رضایت مشتریان فراهم میشود. هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه براساس الزامات سازمان ناب با استفاده از رویکرد پژوهشی آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی، جامعه آماری متشکل از خبرگان و مسئولان اجرایی دانشگاهی مرتبط با فرآیندهای آموزشی دانشگاه بود که تعداد 18 نفر از آنها بهصورت هدفمند انتخاب و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل مضمون (تم) و برای اطمینان از روایی پژوهش، از روش بررسی توسط اعضاء (مصاحبه شوندگان) و چند سویهنگری منابع دادهها و برای محاسبه پایایی کدگذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی (توافق بین دو کدگذار) استفاده گردید. تحلیل دادههای کیفی نشان داد، تعداد 47 کد توصیفی(مضمون سازمان دهنده) شناسایی شد که نهایتاً به 7 تم اصلی (مضمون فراگیر) شامل فرآیندهای تدوین برنامه کلان آموزشی دانشگاه، گسترش کمّی و کیفی آموزشی دانشگاه، تدوین و بازنگری برنامه درسی، شناسایی، جذب، گزینش، پذیرش و ثبتنام دانشجویان، یاددهی و یادگیری، نظارت و تضمین کیفیت یاددهی/یادگیری و فرآیند دانشآموختگی و ارتباط با دانشآموختگان تبدیل گردید. در بخش کمّی پژوهش، برای اعتباریابی الگو از روشهای روایی محتوایی(CVR) و(CVI) و بررسی روایی آزمون ساخته شده از طریق روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از تحلیل مسیر و نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد هر یک از ابعاد و مؤلفههای تشکیل دهنده الگوی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه براساس الزامات سازمان ناب از اعتبار مناسبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگو، فرآیند، فرآیندهای آموزشی دانشگاه، بازمهندسی، رویکرد سازمان ناب، کسب و کار،
عنوان انگلیسی
Reengineering Model of University Educational Processes (Lean Approach): Design and Validate
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to design and validate the reengineering model of university educational processes based on lean organization requirements using a mixed exploratory research approach. In the qualitative section, the statistical population consisted of experts and educational process executives of the university in which 18 persons were purposefully selected and interviewed in a semi-structured manner. Following, Thematic (Theme) Analysis Technique has been applied to analyze the data. To ensure the validity of the research, the interviewers' inquiry approach has been used through a multidimensional perspective of the data sources; to calculate the reliability of the performed coding, the "test-retest" and "intrasubject validity"(Agreement between two coders) methods have been exploited. Qualitative data analysis showed that 47 descriptive codes (organizer themes) were identified that eventually led to 7 major themes (inclusive themes) including university macro curriculum development processes, university qualitative and quantitative curriculum development, recognition, assimilation, selection, recruitment, enrollment of students, teaching and learning, supervision and ensuring the quality of teaching/learning, and the alumni process and communicating alumni. In the quantitative part of the study, content validity (CVR) and (CVI) methods were used to validate the model. To verify the validity of the construct test (confirmatory factor analysis), path analysis and LISREL statistical software has been used. The results showed that each one of the dimensions and components that constitute the reengineering model of university educational processes based on the requirements of the lean organization is well validated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگو, فرآیند, فرآیندهای آموزشی دانشگاه, بازمهندسی, رویکرد سازمان ناب, کسب و کار
نویسندگان مقاله
مهدی باقری هشی |
مدیر تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش دانشگاه
خدایار ابلی |
مدیر گروه آموزشی
جواد پورکریمی |
معاون آموزش دانشکده
فاطمه نارنجی ثانی |
مشاور امور بین الملل دانشگاه
نشانی اینترنتی
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1047_1c5ec2808ca29546bf996f7f60479108.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات