این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۴۱۴-۴۲۵
عنوان فارسی
طراحی مدل ارزیابی عملکرد بیمارستانها مبتنی بر مولفههای کیفی (مطالعه موردی بیمارستانهای شهر شیراز مبتنی بر اخلاق حرفهای)
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف
:
یکی از پیچیدهترین مشکلات تصمیم گیری مدیران درمانی، ارزیابی عملکرد بیمارستانها است. مشکل از آنجایی شروع میشود که تنها کمیت مبنای تصمیم قرار میگیرد و به کیفیت آنچنان اهمیت داده نمیشود. طراحی راه حل ریاضی برای ارزیابی مولفههای کیفی با انتخاب اخلاق حرفهای پزشکی، خلا ارزیابی را در محیط درمانی با مولفه کیفی برطرف میکند که در این پژوهش بدان پرداختیم
.
روش بررسی
:
با
ترکیب 4 مدل
DEA
،
DEA
و
BSC
به صورت
همزمان و آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری در جهت رسیدن به یک مدل استاندارد در مدت زمان 8 ماه تلاش شده است. جامعه کمی تمام پزشکان 37 بیمارستان خصوصی و دولتی شهر شیراز بودند که تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب که در نهایت 300 پرسش نامه دریافت و ورودی مدل فازی قرار گرفت
.
یافته
ها:
یافته نشان دادند که میانگین اخلاق حرفهای در بخش آموزش و رشد برابر با73/84% و در بخش فرآیندهای داخلی برابر با 09/92% و در بخش مالی برابر با 81/95% و در نهایت در بخش خدمات گیرنده برابر با 100% به دست آمدند. همچنین بیمارستانهای 1، 3، 5، 8، 12، 13، 17، 21،22،23،24،25،27،28،29،30،31،32،33،35،36 و 37 کارآمد و سایر ناکارآمد بودند
.
نتیجه
گیری
:
در ارزیابی صورت گرفته تفاوت معنیداری بین بیمارستانهای دولتی و خصوصی در رعایت اخلاق حرفهای مشاهده نشد. همچنین مدل طراحی شده نشان داد که بیمارستانهایی که کارآمد هستند، در نهایت منجر به افزایش کارآیی کلی نظام متشکل سازمانی و خدمت رسانی بهتر به بیماران خواهند شد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی عملکرد،بیمارستان،اخلاق حرفه ای
عنوان انگلیسی
Designing a hospital performance evaluation model based on qualitative components (A case study of Shiraz Hospitals based on professional ethics)
چکیده انگلیسی مقاله
Background
: One of the most complex decision-making problems of medical managers is evaluating the performance of hospitals. The problem starts from the fact that only the quantity is the basis of the decision. Designing a mathematical solution for the evaluation of qualitative components by choosing medical professional ethics, solves the evaluation gap in the therapeutic environment with qualitative components, which we have discussed in this research.
Materials and methods
: By combining 4 models of DEA, DEA and BSC simultaneously and the evaluation laboratory and decision test, efforts have been made to reach a standard model in a period of 8 months. The quantitative population is all the doctors of 37 private and public hospitals in Shiraz City, 378 people were selected as a sample.
Results
: The findings showed that the mean professional ethics in the education and growth sector was equal to 84.73%, in the internal processes sector it was equal to 92.09%, in the financial sector it was equal to 95.81% and finally in the service recipient sector it was equal to 100%. Also, hospitals 1, 3, 5, 8, 12, 13, 17, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36 and 37 are efficient and others are ineffective.
Conclusion
: In the evaluation, no significant difference was observed between public and private hospitals in respect of professional ethics. Also, the designed model showed that hospitals that are efficient will ultimately lead to an increase in the overall efficiency of the organizational system and better service to patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Performance evaluation, Hospital, Professional ethics
نویسندگان مقاله
مهدی گل ریزخاتمی | Mehdi Golrizkhatami
Student in Cultural Management and Planning, Department of Cultural Management and Planning, Economics and Management Faculty, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran -Student in Cultural Management and Planning, Department of Cultural Management and Planning, Fars Science and Research Branch, Islamic Azad University, Fars, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران-دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
مرتضی شفیعی | Morteza Shafiee
Department of Industrial Management, Economics and Management Faculty, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
دانشیار،گروه مدیریت صنعتی،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
امیر کاظمی | Amir Kazemi
Department of Management, Economics and Management Faculty, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
استادیار،گروه مدیریت،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1674-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت اطلاعات بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده
کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات