این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۲-۲۱
عنوان فارسی
طراحی و روانسنجی الگوی نظام آموزش الکترونیک با استفاده از آموزشهای مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
یادگیری الکترونیکی شیوهای برای طراحی، تدوین، ارائه و ارزشیابی آموزش است که از امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره میگیرد؛ لذا، پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسنجی الگوی نظام آموزش الکترونیک با استفاده از آموزشهای مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تدوین شده است.
روش کار:
روش پژوهش از نوع میکسمتد است. راهبرد تحقیق در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمی، پیمایشی است. نمونه آماری در مرحله کیفی، 20 نفر از خبرگان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی بودند که بهروش گلوله برفی، بهمنظور مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. نمونهی آماری در بخش کمی، تمام استادان و صاحبنظران آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی به تعداد 440 نفر بودهاند. روش جمعآوری دادهها در این پژوهش، در بخش کیفی، مصاحبهای (نیمهساختاریافته) و در بخش کمی، پرسشنامه بود.
یافتهها
:
نظام آموزش الکترونیک با استفاده از آموزشهای مجازی شامل 11 مضمون اصلی زیرساخت فناوری، زیرساخت انسانی، زیرساخت اقتصادی، زیرساخت مدیریت و رهبری، زیرساخت اداری و نظام پشتیبانی، دانشجو، محتوا و مطالب آموزشی، مدیریت و کادر متخصص، بهکارگیری سختافزار و نرمافزار، عوامل بیرونی و الزامات و 51 مضمون فرعی است. نتایج بخش کمی نشان داد که الگوی مذکور از اعتبار لازم برخوردار است.
نتیجهگیری:
مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی میتوانند با پیادهسازی نظام آموزش الکترونیک، به تقویت فرایند یادگیری دانشجویان کمک کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری، یادگیری الکترونیک، دانشگاه علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Designing and Psychometric Evaluation of the Electronic Education System Model using Virtual Education at the North Khorasan University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
E-learning is a way to design, compile, present, and evaluate education that uses electronic capabilities to facilitate learning. Therefore, the current research was developed to design and psychometrically analyze the model of the electronic education system using virtual education at the North Khoran University of Medical Sciences.
Method
: The research method was a mixed method, and the research strategies in the qualitative and quantitative parts were content analysis and survey, respectively. The statistical sample in the qualitative stage was 20 experts and managers of North Khorasan University of Medical Sciences selected by snowball sampling method. The statistical sample in the quantitative part was all the professors and experts of virtual education at North Khorasan University of Medical Sciences (n=440). The data collection method in this research was an interview (semi-structured) in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part.
Results:
The electronic education system using virtual education included 11 main themes: technological infrastructure, human infrastructure, economic infrastructure, management and leadership infrastructure, administrative infrastructure and supporting system, students, educational content and materials, management and expert staff, the use of hardware and software, and external factors and requirements, alongside 51 sub-themes. The results of the quantitative part showed that the mentioned model has the required validity.
Conclusion:
The managers of North Khorasan University of Medical Sciences can help to strengthen the learning process of the students by implementing the electronic education system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Learning, E-learning, University of Medical Sciences
نویسندگان مقاله
اسماعیل ایمانی | Ismail Imani
Ph.D. Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
محمد عظیمی | Mohammad Azimi
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
اعظم راستگو | Azam Rastgo
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-853&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات