این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۵۸-۶۶
عنوان فارسی
ارائه الگوی کیفیت زندگی و رفتارهای خودمراقبتی زنان باردار بر اساس سواد سلامت بارداری و ذهنآگاهی با میانجیگری سبک زندگی سلامتمحور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
این پژوهش با هدف ارائه الگوی کیفیت زندگی و رفتارهای خودمراقبتی زنان باردار بر اساس سواد سلامت و ذهنآگاهی، با میانجیگری سبک زندگی سلامتمحور انجام شده است.
روش کار:
پژوهش حاضر به روش توصیفیهمبستگی بود. جامعه مورد مطالعه زنان باردار مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت شهر بجنورد در سه ماه آخر سال 1399 بودند. تعداد 240 نفر از این زنان به شیوه نمونهگیری دردسترس، بهصورت داوطلبانه، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سواد سلامت مادری، ذهنآگاهی، مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، خودمراقبتی در بارداری و پرسشنامه سبک زندگی سلامتمحور بود. یافتهها با نرمافزار
SPSS24
و لیزرل و روش معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها
:
سن افراد شرکتکننده بین 18 تا 35 سال بود
.
متغیرهای مستقل سواد سلامت بارداری و ذهنآگاهی و متغیر میانجیگری سبک زندگی سلامتمحور 42 درصد از تغییرات خودمراقبتی و 61 درصد از تغییرات کیفیت زندگی را پیشبینی میکنند. همچنین، اثر غیرمستقیم سواد سلامت بارداری بر کیفیت زندگی با سبک زندگی سلامتمحور (52/0)، اثر سواد سلامت بارداری بر خودمراقبتی از طریق سبک زندگی سلامتمحور (50/0)، اثر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی با سبک زندگی سلامتمحور (49/0) و اثر ذهنآگاهی بر خودمراقبتی از طریق سبک زندگی سلامتمحور (47/0) معنادار است (05/0
P<
).
نتیجهگیری:
بهمنظور ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رفتارهای خودمراقبتی در زنان باردار، پیشنهاد میشود که علاوه بر سواد سلامت بارداری و ذهنآگاهی، به سبک زندگی سلامتمحور و رشد آن در زنان باردار توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت زندگی، خودمراقبتی، بارداری، ذهنآگاهی، سبک زندگی
عنوان انگلیسی
Providing a Model of Pregnant Women's Quality of Life and Self-care Behaviors Based on Pregnancy Health Literacy and Mindfulness Mediated by a Health-oriented Lifestyle
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
This study was conducted with the aim of creatingp a model of pregnant women's quality of life and self-care behaviors based on health literacy and mindfulness mediated by a health-oriented lifestyle
.
Method
:
The present study was a descriptive- correlative study. The study population was pregnant women who were admitted to the comprehensive health centers of the city of Bojnord in the last three months of 2019, of whom 240 pregnant women were voluntarily selected according to the available sampling method. The instruments used for data collection were the Maternal Health Literacy Questionnaire, Mindfulness Scale, Short Quality of Life Scale, World Health Organization Short Scale, Self-care in Pregnancyand Healthy Lifestyle Questionnaire. The data was analyzed and structured using SPSS24 and Lisrel softwares and structural equation method.
Results:
The age of the participants was between 18-35 years. The independent variables " health literacy during pregnancy” and “mindfulness” and the mediating variable “health-oriented lifestyle” predicted 42% of the changes in self-care and 61% of the changes in quality of life. The indirect effects of health literacy during pregnancy on quality of life (0.52), pregnancy health literacy during pregnancy on self-care (0.50) mindfulness on quality of life (0.49), and mindfulness on self-care (0.47) were also significant due to health-oriented lifestyle (P<0.05).
Conclusion:
In order to improve the quality of life and self-care behavior of pregnant women, it is suggested that in addition to health literacy and mindfulness during pregnancy, attention should also be paid to a health-oriented lifestyle and its development in pregnant women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Lifestyle, Mindfulness, Pregnancy, Quality of life, Self-care
نویسندگان مقاله
سیده ریحانه رضوانی | Seyedeh Reyhaneh Rezvani
PhD Student in Health Psychology, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
شهنام ابوالقاسمی | Shahnam Abolghasemi
Associate Professor, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
عبدالحسن فرهنگی | Abdolhassan Farhangi
Assistant Professor, Department of Psychology, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran North, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-859&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات