این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی پیامدهای بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها در ایران بود.

روش کار: این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی بود که با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه موردبررسی شامل صاحب‌نظران و اعضای هیئت‌علمی دارای آثار نوشتاری مرتبط، تجربه تدریس در دانشگاه‌های بین‌المللی و یا تجربه تدریس دوره‌های آموزشی مرتبط با بین‌المللی شدن، مدیران دفاتر بین‌المللی و رؤسای دانشکده‌های بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند درمجموع 12 نفر به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده‌ها از روش‌های بررسی توسط اعضاء و بازبینی توسط همکاران پژوهش استفاده شد.

نتایج: درنهایت نتایج پژوهش نشان داد که پیامدهای بین‌المللی شدن دانشگاه شامل پیامدهای عام: افزایش صلح و تفاهم، افزایش امنیت ملی، توسعه شهروندی و پیامدهای خاص: معرفی تمدن و دانش ایرانی، بهبود آکادمیک دیپلماسی، افزایش اعتبار دانشگاه و برند سازی، رشد اقتصادی و افزایش توان رقابت‌پذیری، افزایش تنوع و کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات می‌باشد.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه مشارکت‌کنندگان به پیامدهای مثبت متعددی اشاره داشتند، بنابراین بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها می‌تواند در دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 درزمینه ارتقای علمی و تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل نقش مهمی ایفا کند.

 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیامدها، بین‌المللی شدن دانشگاه، مطالعه کیفی.

عنوان انگلیسی Implications of Internationalization of Universities: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aims to examine implications of internationalization of universities.
Methods: This was a qualitative study and Data was analyzed using content analysis methods. The study population included university experts and faculty members with published works on internationalization, managers of international offices, and chancellors of international faculties in state universities in Tehran City. A total of 12 participants were selected for this study through purposive sampling. The data was collected through semi-structured interviews. The methods employed to assess the validity and reliability of the data included review by members and review by co-researchers.
 Results: study through purposive sampling. The data was collected through semi-structured interviews. The methods employed to assess the validity and reliability of the data included review by members and review by co-researchers. The findings suggest that outcomes of internationalization for universities include Public implications: Increasing peace and understanding, Increasing national security, Citizenship Development and Specific implications: Introducing Iranian Civilization and Knowledge, Increasing academic diplomacy, Increasing the credibility of the university and branding, Economic growth and Increasing competitiveness, Increasing the diversity and quality of education, research and services.
Conclusion: Considering the fact that participants mentioned multiple positive implications, internationalization of universities can play a significant role in achieving set goals in Islamic Republic of Iran’s 1404 vision document. These goals include scientific development as well as effective and constructive interactions in international relations.
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله implications, internationalization of universities, qualitative study.

نویسندگان مقاله سپیده جعفری | sepideh jafari
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-423-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات