این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق حرفهای پژوهش برای دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی مراکز آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
چکیده
مقدمه
: با توجه به اهمیت رعایت اخلاق پژوهش در فرایند تحقیق و اهمیت آموزش آن به دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق حرفهای پژوهش برای دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی مراکز آموزش عالی ایران انجام شد.
روش
: این پژوهش در چارچوب رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) و با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی کلیه اساتید دانشگاههای استان گلستان بود. در بخش کیفی، 14 نفر ازاعضای هیئت علمی به روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی بطور تصادفی تعداد 181 نفر برای آزمون مدل برگزیده شدند. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. داده های حاصل از آنها در بخش کیفی با استفاده از نرم افزار
maxqda
و در بخش کمی با استفاده از نرم افزار
pls
تجزیه و تحلیل شدند.
یافته
: یافته های حاصل از این پژوهش شامل166کد باز بوده که داده های مشابه از طریق تحلیل مقایسه ای در یکدیگر ادغام گردید و در نهایت23 زیر مقوله و12 مقوله اصلی ارائه گردید. مقوله های اصلی (تغییر ساختار پژوهش، کمک به جهانی شدن علم و فناوری، شناخت سرقت ادبی) برای ضرورت، (آموزش ملاحضات اخلاقی، ارتقاء شاخص های سواد اطلاعاتی، همیاری کردن با علوم پزشکی) برای عنصر هدف، (مبانی علمی، الزامات اخلاق پژوهش) برای محتوا، (روش های تعاملی و غیرتعاملی) برای عنصر روش های یاددهی-یادگیری و (ارزشیابی تکوینی و پایانی) برای عنصر ارزشیابی استخراج شد.
نتیجهگیری
: مدل استخراجشده از دادههای کیفی با دادههای کمی جمعآوریشده از شرکتکنندگان در این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. لذا نظارت بر فعالیت های پژوهشی و کمک گرفتن ازحوزه علوم پزشکی برای طراحی الگوی برنامه درسی دانشجویان می تواند بیشترین اثر بر رعایت اخلاق پژوهش داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طراحی، اعتباریابی، برنامه درسی اخلاق حرفهای پژوهش، آموزش عالی ایران.
عنوان انگلیسی
Designing and validating a model of research professional ethics curriculum for graduate students of Iranian higher education centers
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Introduction
: Considering the importance of observing research ethics in the research process and the importance of teaching it to graduate students, this study was conducted with the aim of designing and validating a professional research ethics curriculum model for graduate students of Iranian higher education centers.
Method
: This research was conducted in the framework of a mixed approach (qualitative-quantitative) and using conventional content analysis. The statistical population was in the qualitative and quantitative sections of all university professors in Golestan province. In the qualitative section, 14 faculty members were selected by purposive sampling method to reach the level of theoretical saturation. In the quantitative section, 181 people were randomly selected to test the model. The research tool was a structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The obtained data were analyzed in the qualitative part using maxqda software and in the quantitative part using pls software.
Results
: The findings of this study included 166 open source that similar data were combined through comparative analysis and finally 23 subcategories and 12 main categories were presented. The main categories (changing the structure of research, helping the globalization of science and technology, recognizing plagiarism) for necessity, (teaching ethical considerations, improving indicators, information literacy, collaborating with medical sciences) for the target element, (scientific principles, requirements Research ethics (for content) (interactive and non-interactive methods) for the element of teaching-learning methods and (formative and final evaluation) for the element of evaluation were extracted.
Conclusion
: The model extracted from qualitative data has a good fit with the quantitative data collected from the participants in this study. Therefore, monitoring research activities and getting help from the field of medical sciences to design a student curriculum model can have the greatest effect on observing research ethics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Design, Validation, Research Professional Ethics Curriculum, Iranian Higher Education.
نویسندگان مقاله
علی اصغر بیانی | Aliasghar Bayani
Islamic Azad University, Azadshahr Branch
دانشگاه آزاد اسلامی
رویا نیک فرجام | Roya Nikfarjam
Islamic Azad University, Azadshahr Branch
دانشگاه آزاد اسلامی
حسن صائمی | Hasan Haemi
Islamic Azad University, Azadshahr Branch
دانشگاه آزاد اسلامی
حمزه اکبری | Hamzeh Akbari
Islamic Azad University, Azadshahr Branch
دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2942-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات