این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طراحی و اعتبار سنجی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش شیمی با رویکرد آموزش مبتنی بر پژوهش (IBSE)
چکیده فارسی مقاله
آموزش به عنوان یکی از توانمند ترین ابزار برای پیشرفت انسان در همه ابعاد اجتماعی
˛
اقتصادی
˛
علمی و فرهنگی مطرح می شود و آموزش علوم
از کهن ترین دانشهایی است که همواره مورد توجه بشر بوده و اهمیت بسزایی در زندگی بشر ایفا می کند
.از این رو، پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش شیمی بر اساس رویکرد آموزش مبتنی بر پژوهش (
IBSE
)
انجام یافته است.
روش ها:
روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی بود. شرکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی و کمی، اساتید برنامه ریزی درسی و شیمی دانشگاه تبریز و معلمان شیمی نواحی پنجگانه تبریز بودند که در بخش کیفی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت. در بخش کمی نمونه گیری به صورت در دسترس از بین اساتید برنامه ریزی درسی و شیمی انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از بخش کیفی بود. روایی پژوهش از نوع روایی درونی بود که آنالیز دادهها توسط سه نویسنده مقاله به منظور بازسازی حقایق انجام گردید. برای افزایش پایایی، مصاحبه با رعایت شرایط مصاحبه به دور از سوگیری انجام گرفت. تجزیه تحلیل دادهها از طریق تحلیل محتوای متن مصاحبه با رویکرد کیفی، ضمن استفاده از روش کدگذاری باز و محوری انجام و با نتایج یافته های سنتز پژوهی تلفیق شد.
یافته ها:
الگوی مطلوب بر اساس رویکرد
IBSE
بر مبنای الگوی کلاین طراحی و ویژگی عناصر آن تعیین شد. در بخش کمی پژوهش
بررسی الگوی پیشنهادی با کسب میانگین نتایج بالاتر از میانگین جامعه نشان داد الگوی ارائه شده از اعتبار بالایی برخوردار است.
نتیجه گیری:
با توجه به یافته ها آموزش شیمی با رویکرد
IBSE
نقش مثبتی در پیشرفت یادگیری
˓
خلاقیت
˓
حل مسئله و تفکر یادگیرندگان دارد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش شیمی˓ رویکرد IBSE ˓ برنامه درسی
عنوان انگلیسی
Designing and Validating the Optimal Model of Chemistry Education Curriculum Based Research (IBSE)
چکیده انگلیسی مقاله
Intrduction:
Education is considered as one of the most powerful tools for human progress in all social, economic, cultural and scientific dimensions. And science education is one of the oldest sciences that has always been of interest to mankind and plays a very important role in human life, especially everyday life.The main purpose of the study was to design a desirable model of chemistry curriculum based on IBSE approach.
Methods
: The method was mixed (qualitative-quantitative) exploratory Sequential integrated. Participants in this study were curriculum specialists and chemistry teachers in Tabriz who were selected through purposive sampling and the volume went on to theoretical saturation. In quantitative part, convenience sampling was done among the curriculum planning & Chemistry professors of Tabriz University. The data collection tool in qualitative part was semi-structured in-depth interview and in quantitative part, it was research-made questionnaire extracted from the qualitative part. Data analysis was performed using open and axial coding method. The validity of the research was a kind of internal validity that was analyzed by three authors in order to reconstruct the facts. To increase the reliability interviews were conducted with a prior schedule and without bias. Data analysis was done through the content analysis of interview context by axial open coding method and combined the results with the findings of synthesis study.
Resuits:
the optimal pattern was designed based on IBSE opprach and Klein pattern and its elements characteristics were determind. Quantitative analysis was performed by obtaining an average higher than the average of the society.
Conclusion:
Findings show that IBSE has positive role in learning, creativity, thinking and problem solving in learners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Chemistry education , Curriculum, IBSE approach
نویسندگان مقاله
آرزو ستاری فر | Arezoo Sattarifar
Department of Curriculum Planning, Marand Branch
گروه برنامه ریزی درسی˓ واحد مرند
جعفر قهرمانی | Jafar Gahremani
Department of Educational Management, Marand Branch
گروه مدیریت آموزشی ˓واحدمرند
داود طهماسب زاده شیخلار | Davoud Tahmasebzadeh Sheikhlar
Department of Educational Sciences
گروه علوم تربیتی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3190-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات