این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر اجرای مناسب اعتباربخشی در دانشگاه علوم پزشکی با رویکرد کیفی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
مقدمه:
آموزش علوم پزشکی به سبب ارتباط با سلامت مردم، نسبت به سایر آموزشها از ویژگیهای خاصی برخوردار بوده و یکی از راه حلهای اصلی جهت ارتقاء و بهبود کیفیت آموزش در گروه های پزشکی، اعتباربخشی آموزشی می باشد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر براجرای مناسب اعتباربخشی دردانشگاه علوم پزشکی بمنظور بهبودکیفیت آموزش پزشکی انجام شد.
روشها:
روش پژوهش از نوع کیفی و جمع آوری دادهها کتابخانهای- میدانی بود. نمونه آماری 25 نفر از خبرگان در رشتههای مرتبط بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. سپس ابعاد و مولفه های استخراج شده از منابع با استفاده از روش دلفی و پانل خبرگان نهایی شدند.
یافتهها:
نتایج نشان دادکه ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر اعتباربخشی شامل ابعاد: اهداف و رسالتهای دانشگاه (4مؤلفه)، مدیریت (4مؤلفه)، کادرآموزش (4مؤلفه)، فراگیران (5مؤلفه)، ساختارسازمانی (5مؤلفه)، شهروندی سازمانی (3مؤلفه)، منابع انسانی (4مؤلفه)، مدیریت مالی (6مؤلفه)، فضای آموزشی اداری (4مؤلفه)، فناوری اطلاعات (3مؤلفه)، خدمات وتسهیلات (3مؤلفه)، منابع یادگیری (4مؤلفه)، فرایند یاددهی–یادگیری (3مؤلفه)، آموزش بالینی ودرمانگاهی (12مؤلفه)، خدمات پژوهشی (4مؤلفه)، برنامههای فرهنگی (3مؤلفه)، نوآوری وکارآفرینی (3مؤلفه)، همکاریهای بینالمللی (3مؤلفه)، ارزیابی وتضمین کیفیت (6مؤلفه) واعتبارسنجی (10مؤلفه) میباشد.
نتیجه
گیری:
با توجه به ارائه مشترک آموزش علوم پزشکی با نظام خدمات درمانی و عدم توجه به مولفه های آموزش بالینی ودرمانگاهی، بازنگری استانداردها و شاخصها به منظوراستقرار نظام اعتباربخشی در دانشگاههای علوم پزشکی ضروری می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتباربخشی، بیمارستانهای آموزشی، کیفیت آموزش پزشکی، طراحی مدل
عنوان انگلیسی
Identifying and ranking the factors affecting the proper implementation of accreditation in the University of Medical Sciences with a qualitative approach
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Introduction:
Medical education has special features compared to other educations due to its relationship with public health, and one of the main solutions to improve the quality of education in medical groups is educational accreditation. Therefore the purpose of this study is to identify and rank the effective factors for proper accreditation in the University of Medical Sciences in order to improve the quality of medical education.
Methods
: The research method was qualitative and data collection was library-field. The statistical sample consisted of 25 experts in related fields who were selected by purposive sampling. Then the dimensions and components extracted from the sources were finalized using the Delphi method and the panel of experts.
Results
: After performing three Delphi rounds, the results showed that the dimensions and components affecting accreditation include: University goals (4 components), management (4 components), educating staff (4 components), learners (5 components), organizational structure (5 components), organizational citizenship (3 components), human resources (4 components), financial management (6 components), compulsory educational space (4 components), information technology (3 components), services and facilities (3 components), learning resources (4 components), teaching-learning process (3 components), clinical and clinic education (12 components), research services (4 components), cultural programs (3 components), innovation and entrepreneurship (3 components), international cooperation (3 components), Evaluation and quality assurance (6 components) and validation (10 components).
Conclusion
: Considering the joint presentation of medical education with the medical services system and not paying attention to the components of clinical and hospital education, Review of standards and indicators is necessary in order to establish an accreditation system in medical universities
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, accreditation, educational hospitals, quality of medical education, model design
نویسندگان مقاله
فرزاد افشاری | Farzad Afshari
Azad University, Torbat Heydariyeh Branch
دانشگاه آزاد واحد تربت حیدریه
امید ونداد | Omid Vandad
Azad University, DarrehshahrBranch
دانشگاه آزاد واحد دره شهر
مهدی زیرک | Mehdi Zirak
دانشگاه آزاد واحد تربت حیدریه
حسین مومنی مهموئی | Hossein Momeni Mahmouei
دانشگاه آزاد واحد تربت حیدریه
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3032-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای ارزشیابی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات