این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رویکردی آمیخته در ساخت مقیاس سنجش افت‌تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: افت‌تحصیلی، از مهم‌ترین مسائل نظام‌های آموزشی است که بخش عمده‌ای از دغدغه‌های والدین، مربیان، متربیان و متولیان نهادهای تربیتی جامعه را به‌خود اختصاص داده‌‌است و بروز و تشدید آن، تبعات متعدد فردی، خانوادگی و اجتماعی را به‌همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف ساخت ابزاری برای سنجش افت‌تحصیلی دانشجویان انجام شده‌است.
روش‌کار: بدین‌‌منظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار، دو مطالعه متوالی به ‌انجام ‌رسید. در مطالعه اول و بخش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی، شرکت‌کنندگان مبتنی بر نمونه گیری ملاکی و سهمیه‌ای، انتخاب شده، ضمن تحلیل ادراک و تجربه‌زیسته دانشجویانی که با افت‌تحصیلی مواجه‌شده‌بودند، 133 نشانگر و 16 ملاک مرتبط با افت‌تحصیلی دانشجویان شناسایی‌شد. در مطالعه دوم و بخش کمّی و با استفاده از روش همبستگی، از میان تمامی ‌دانشجویان دوره کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه تهران، 800 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ایی انتخاب شد که بعد از اجرا و کنار گذاشتن پرسش‌نامه‌های مخدوش، 746 پرسش‌نامه با رویکرد آزمون‌سازی کلاسیک مورد تحلیل قرار گرفت. پس از تدوین اولیه، برای تعیین روایی محتوایی کمّی، از روش نسبت روایی محتوای لاوشه استفاده شد سوال‌ها در اختیار 12 نفر از خبرگان قرار گرفت و پس از اعمال نظرات و تائید نهایی آن‌ها، روایی آن تعیین شد. برای بررسی روایی سازه، تحلیل عامل اکتشافی با نرم‌افزار اس.پی.اس.اس و تحلیل عاملی تأییدی با نرم‌افزار اسمارت پی.ال.اس انجام گرفت.
نتایج: تحلیل داده‌ها به شناسایی16 عامل منجر گردید. اعتبار مقیاس نیز با استفاده از آلفای‌کرونباخ برای برآورد ضریب‌همسانی درونی هر یک از عوامل از مقدار قابل قبولی برخوردار بوده و مورد تایید قرار گرفت. نمرات هنجار مقیاس براساس نمرات z تهیه شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌داد که با توجه به عوامل متعدد و متنوع اثرگذار در شکل‌‌گیری و تشدید افت‌تحصیلی دانشجویان، مقیاستدوینشده، ویژگی‌های فنی مناسبی داشته و می‌تواند به‌عنوان ابزاری میزان‌شده برای سنجش افت‌تحصیلی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت‌تحصیلی، افت عملکرد تحصیلی، ساخت ابزار، سنجش ویژگی‌های روان‌سنجی، ابزار میزان‌شده.

عنوان انگلیسی A Mixed Approach in Constructing a Scale for Measuring Students' Academic Failure
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Academic failure is one of the most important issues in the educational system, which constitutes a major part of the concerns of parents, educators, educators and custodians of the educational institutions of society. Its occurrence and exacerbation have numerous individual, familial and social consequences. The present study has aimed to determine the factors related to students' academic failure in Tehran University.

Methods: In this study, the statistical population includes all undergraduate students studying at Tehran University. A sample of 800 people was selected by stratified random sampling. Questionnaire items were obtained from the qualitative research results of the first part of the study. After performing and eliminating confused questionnaires, 746 questionnaires were analyzed using classical test approach. The questionnaire items are results of a qualitative research conducted by researchers using the phenomenological method identifying the indicators associated with students' academic failure. After the initial formulation, Lawshe content validity ratio method was used to determine the quantitative content validity. The questions were provided to 12 experts and after making changes using their comments and final approval, their validity was determined. Exploratory factor analysis was performed by SPSS software and confirmatory factor analysis was performed using PLS software.

Results: Data analysis led to the identification of 16 factors. The reliability of the questionnaire was computed calculated by calculating Cronbach's alpha coefficient for each factor and all of them were acceptable amount. Z score was calculated for normalization.

Conclusions: The results showed that various factors play role in shaping students' academic failure. Also, the questionnaire developed to measure the factors related to the formation of students' academic failure, has appropriate psychometric properties and could be used to identify factors associated with students' academic failure.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic failure, Academic Performance Decline, Construction Scale, Psychometric Properties, standardized tool.

نویسندگان مقاله آزاده فدوی رودسری | Azadeh Fadavi
University of Tehran
دانشگاه تهران

کیوان صالحی | Keyvan Salehi
University of Tehran
دانشگاه تهران

ابراهیم خدایی | Ebrahim khodaie
University of Tehran
دانشگاه تهران

علی مقدم زاده | Ali Moghadamzadeh
University of Tehran
دانشگاه تهران

محمّد جوادیپور | Mohammad javadipour
University of Tehran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2409-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات