این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۶۶-۸۵
عنوان فارسی
مفهومپردازی تفسیری ساختاری موانع گذار از نوپایی به مقیاسپذیری کسبوکار
چکیده فارسی مقاله
هدف:
شناخت فرآیندهای مرحله گذار از نوپایی به مقیاسپذیری کسبوکار و رفع موانع پیش روی آن، موفقیت یا شکست کسبوکار نوپا را تعیین میکند. لذا پژوهش حاضر با هدف مفهومپردازی تفسیری ساختاری موانع گذار از نوپایی به مقیاسپذیری کسبوکار انجام شده است.
روش:
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت آن جزء تحقیقات آمیخته (کیفی- کمی) از نوع متوالی- اکتشافی و بر اساس گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی و اسنادی- میدانی میباشد. جامعه موردمطالعه شامل کلیه مطلعان کلیدی، از قبیل اعضای هیأتعلمی گروههای کارآفرینی دارای رزومه و سابقه مرتبط، صاحبان کسبوکارهای نوپای در مرحله گذار و کسبوکارهای مقیاسپذیر موجود، مربیان، کارشناسان و برنامهریزان سازمانهای ذیربط در زیستبوم کسبوکارهای نوپای کشور میباشد. در این پژوهش از سه روش تحلیل محتوای مبتنی بر استقرا، تحلیل تفسیری ساختاری و تحلیل میزان نفوذ و میزان وابستگی بهره گرفته شد.
یافتهها:
نتایج موجب شناسایی 12 مانع برای گذار از نوپایی به مقیاسپذیری کسبوکار شد که پس از تحلیل در 7 سطح طبقهبندی شدند. همچنین میزان نفوذ و میزان وابستگی آنها در طیفی از تأثیرگذاری مسـتقل، پیوندی و درهمتنیده تا وابسته مشخص گردید.
نتیجهگیری:
موانع گذار از نوپایی به مقیاسپذیری کسبوکار به ترتیب سطوح شامل ضعف در تحلیل و پویش مداوم محیطی، ضعف در تعیین هدف و استراتژی متناسب، ضعف در بازنگری و تدوین برنامه بازاریابی، مشکلات تیمی و ضعفهای رهبری و مدیریتی مؤسس، ضعف در بهسازی ارزش پیشنهادی، ضعف در پایهگذاری و شکلدهی به ساختار، ضعف در سرمایههای هنجاری و فرهنگی درون تیمی، ضعف در ایجاد قابلیتهای مالی متناسب و کاهنده هزینه، ضعف در فرآیندهای یادگیری تیمی و توانمندساز، ضعف در زیرساختها، فرآیندها و فناوریهای متناسب، ضعف در آمادگی بلوکهای ذهنی افراد برای تغییر، ضعف در انتخاب زمان مناسب برای مقیاسپذیری شد. پژوهش حاضر مجموعهای از موانع گذار از نوپایی به مقیاسپذیری کسبوکار را شناسایی و تحلیل کرده است که میتواند بهعنوان یک راهنما با رویکردی مرحلهای برای کسبوکارهای نوپا عمل کند تا درصد گذار موفق را افزایش دهد. همچنین، یافتههای این مطالعه میتواند دستاوردها و راهکارهای مناسبی را برای سیاستگذاران، برنامهریزان، مدیران و متولیان زیستبوم کسبوکارهای نوپای ایران به همراه داشته باشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارآفرینی، کسبوکار نوپا، کسبوکار مقیاسپذیر، موانع گذار،
عنوان انگلیسی
Interpretive Structural Clarification of Transitional Barriers from Start-up to Scale-up
چکیده انگلیسی مقاله
Aim:
Knowing the processes of Transition from Start-up to Scale-up and removing the obstacles in front of it will determine the success or failure of the Start-up. Therefore, the current research was carried out with the aim of conceptualizing the interpretive structural of Transition barriers from Start-ups to Scale-ups.
Method:
This study is practical in terms of its objective and, given its nature, falls into the category of mixed (qualitative-quantitative) research, based on sequential-exploratory design, and data collection through descriptive and field-documentary research. The study population includes all key informants, such as entrepreneurship faculty members with relevant resumes and backgrounds, start-up owners in the transitional and existing scale-up stages, mentors, experts, and planners of relevant organizations in the start-up ecosystem of the country. In this study, three methods of inductive content analysis, Interpretive Structural Modeling, and degree of penetration and dependence analysis were used.
Results:
The results led to the identification of 12 obstacles for the Transition from Start-ups to Scale-ups, which were classified into 7 levels after analysis. Also, their level of influence and degree of dependence were determined in a range of independent, linked, and dependent influence.
Conclusion:
Barriers to transition from startups to scale-ups in order of levels, including weaknesses in environmental analysis and continuous scanning, weakness in determining appropriate goals and strategies, weakness in reviewing and developing marketing plans, team problems and weaknesses in founder leadership and management, weakness in enhancing the value proposition, weakness in establishing and shaping the structure, weakness in normative and cultural capital within the team, weakness in creating appropriate financial capabilities and reducing costs, weakness in team learning processes and empowerment, weakness in appropriate infrastructure, processes and technologies, weakness in the preparedness of individuals' mental blocks for change, and weakness in selecting the appropriate time for scaling up. The current research has identified and analyzed a set of barriers to the Transition from Start-ups to Scale-ups, which can act as a guide with a step-by-step approach to increase the percentage of successful Transition. Also, the findings of this study can provide appropriate achievements and solutions for policymakers, planners, managers, and stakeholders in the Iranian start-up ecosystem.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کارآفرینی, کسبوکار نوپا, کسبوکار مقیاسپذیر, موانع گذار
نویسندگان مقاله
معین سلیمانی |
گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
بیژن رضایی |
گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
نادر نادری |
گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
یوسف محمدی فر |
گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_94737_670ef394c90bbcaf44f8f495a7e1ed4d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات