این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۹، صفحات ۶۵-۷۴
عنوان فارسی
ساختار عاملی و تغییرناپذیری جنسیتی پرسشنامه نیازهای بین فردی (INQ-۱۵)
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و تغییرناپذیری جنسیتی پرسشنامه نیازهای بین فردی (
INQ-15
) در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی- همبستگی و به طور دقیقتر اعتباریابی آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در ترم پائیز 1402-1401 تشکیل میدادند. با در نظر گرفتن تعداد متغیرها در مطالعه اول 236 نفر و در مطالعه دوم 292 نفر به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها با پرسشنامه نیازهای بین فردی (
INQ-15
؛
ون اوردن و همکاران، 2012)، مقیاس نیاز به تعلق (
NTBS
؛
کلی، 1999)، پرسشنامه طرحواره یانگ (
YSQ-SF
؛
والر و همکاران، 2001)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (
DASS-21
؛
لوی باند و لوی باند، 1995)، مقیاس فشار روانی کسلر (
K6
؛
کسلر و همکاران، 2002) و مقیاس افکار خودکشی بک (
BSSI
؛
بک و همکاران، 1979) صورت گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس دارای ساختاری دو عاملی با واریانس تبییین شده 41/72 درصد بوده و از روایی تأییدی مناسبی نیز برخوردار است. ساختار عاملی بر حسب جنسیت تغییرناپذیر بود. ضرایب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن از 81/0 تا 96/0 به دست آمد. همبستگی مثبت با نیاز به تعلق، انزوای اجتماعی، افسردگی و فشار روانی (01/0>
P
)
نشان از روایی همگرای پرسشنامه داشت. نیازهای بین فردی میتوانستند افکار خودکشی را پیش بینی کنند(01/0>
P
)
. به طور کلی پرسشنامه نیازهای بین فردی روایی و پایایی قابل قبولی را نشان داد و از این رو میتواند به طور قابل اعتمادی در مطالعات روابط بین فردی در بین دانشجویان استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ساختار عاملی، نیازهای بین فردی، افکار خودکشی، اعتباریابی.
عنوان انگلیسی
Factor structure and Gender Invariance of the Interpersonal Needs Questionnaire (INQ-15)
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the factor structure and gender invariance of the Interpersonal Needs Questionnaire (INQ-15) in university students. The research design was descriptive-correlational and, more specifically, validating the test. The statistical population of the research was formed by the students of Ferdowsi University of Mashhad in the fall semester of 2022-2023. Regarding the number of variables, for the first phase of the study, 236 students and in the second phase 292 students were selected using the multistage random sampling method. Data were collected using the Interpersonal Needs Questionnaire (INQ-15; Van Orden et al. 2012), Need to Belong scale (NTBS; Kelly, 1999), Young schema questionnaire (YSQ-SF; Waller et al., 2001), Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS-21; Lovibond, & Lovibond, 1995), Kessler Psychological Distress Scale (K6; Kessler et al, 2000) and Beck Scale for Suicide Ideation (BSSI; Beck et al., 1979). The results of the exploratory factor analysis showed that the scale has a two-factor structure with an explained variance of 72.41% and demonstrated good confirmatory validity. The factor structure of the scale was invariant by gender. The Cronbach’s alpha and split-half coefficients were between 0.81 and 0.96. The positive correlation with Need to Belong, Isolation Schema, Depression, and Psychological Distress (P<0.01) implied the convergent validity of the questionnaire. Interpersonal needs could predict suicidal ideation (P<0.01). Overall, the Interpersonal Needs Questionnaire (INQ-15) demonstrated acceptable validity and reliability and can thus be dependably used in studies of interpersonal relationships among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Factor structure, Interpersonal needs, Suicidal ideation, Validation.
نویسندگان مقاله
فرهاد تنهای رشوانلو | Farhad Tanhaye Reshvanloo
Ph.D in Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نسیم امینی | Nasim Amini
M.A in Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
مهرانگیز شعاع کاظمی | Mehrangiz ShoaKazemi
Associate Professor, Department of Women and Family Studies, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مطالعات زنان و خانواده، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-871-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات