این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۹، صفحات ۷۵-۸۴
عنوان فارسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت بر پردازش هیجانی و خود مراقبتی در نوجوانان دختر دارای سندرم پیش از قاعدگی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت بر پردازش هیجانی و خود مراقبتی در نوجوانان دختر دارای سندرم پیش از قاعدگی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون
_
پسآزمون و گروه کنترل
بود.
جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مدرسهی دخترانهی غیرانتفاعی بود که در مرکز آموزشی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند
. نمونه آماری شامل 30 نفر از این دختران بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. سپس، بهطور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین گردیدند. گروه مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت را طی 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یکبار دریافت کردند. دادهها با استفاده از مقیاس غربالگری علائم قبل از قاعدگی استینر و همکاران (
PSST
، 2003) و پردازش هیجانی باکر و همکاران (
EPS
، 2007)، میزان خود مراقبتی نوجوان اروم (
AS-CLQ
، 2009) جمعآوری و
به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت
. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین نمرات پس آزمون پردازش هیجانی و خودمراقبتی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود دارد.
نتیجهگیری
میشود
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت بر پردازش هیجانی و خود مراقبتی در نوجوانان دختر دارای سندرم پیش از قاعدگی مؤثر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پردازش هیجانی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت، خود مراقبتی.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of therapy based on acceptance and commitment with a focus on compassion on emotional processing and self-care in adolescent girls with premenstrual syndrome
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy with a focus on compassion on emotional processing and self-care in adolescent girls with premenstrual syndrome. This research was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population included all the non-profit girls' school students who were studying in the educational center of Isfahan City in the academic year 2021-2022. The statistical sample included 30 of these girls who were selected purposefully. Then, 15 people were randomly replaced in the control group and 15 people in the experimental group. The intervention group received treatment based on acceptance and commitment with a focus on compassion during 8 sessions of 90 minutes once a week. Data were collected using the premenstrual symptoms screening scale of Steiner et al. (PSST, 2003) and Bakker et al.'s emotional processing (EPS, 2007), Arum adolescent self-care scale (AS-CLQ, 2009) and using the method Analysis of covariance was analyzed. The results showed that by controlling the effect of the pre-test, there is a significant difference at the level of 0.05 between the average post-test scores of emotional processing and self-care in the experimental and control groups. It can be concluded that the treatment based on acceptance and commitment, focusing on compassion, emotional processing, and self-care has been effective in adolescent girls with premenstrual syndrome.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
emotional processing, acceptance and commitment with a focus on compassion therapy, self-care.
نویسندگان مقاله
پریسا آقابابائی | Parisa Aghababaee
Department of Psychology, Kish International Unit, Payam Noor University, Kish, Iran.
گروه روان شناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه پیام نور، کیش، ایران.
احمد علیپور | Ahmad Alipour
Assistant Professor, Department of Psychology, Kish International Unit, Payam Noor University, Kish, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه پیام نور، کیش، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9268-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات