این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۹، صفحات ۸۵-۹۴
عنوان فارسی
تحلیل کیفی عناصر ارتباطی موثر بر انتقال پیامهای داستانهای کودکان برمبنای دیدگاه کاربردشناسیشناختی
چکیده فارسی مقاله
ادبیات کودک ابزاری برای کسب شناخت از جهان انتزاعی است که مطالعات اندکی از آن براساس دیدگاههای شناختی انجام گرفته است. پژوهش حاضر به تحلیل پیامهای داستانهای پنج گروه سنی پرداخته تا نه تنها آنها را از دیدگاه کاربردشناسیشناختی مقایسه نموده بلکه دریابد که پیامهای داستانی چگونه بیان میشوند. بدینمنظور، پانزده کتاب به شیوه تحلیل کیفی قیاسی با حصول اشباع نظری ارزیابی شدند. پیامها در ماتریس مقولهبندی براساس دیدگاه کاربردشناسیشناختی، طبقهبندی شدهاند. طبقهبندی برپایه دو شیوه انتقال پیام یعنی استاندارد و غیراستاندارد و عناصر مرتبط (غیرکلامی، بهرهبرداری، فریب و ناکامی) انجام گرفت.
پیامهای
داستانی نونهالان بیان احساسات و واکنشهای هیجانی و شناختی، و گروه خردسالان واکنشهای هیجانی در تعامل با پیرامونشان است. در گروه الف محور پیامها، احساسی- شناختی تحت تاثیر محیط است و نویسندگان در تلاش برای گره زدن آنها به واقعیتهای زندگی هستند تا تصویر واقعیتر برای کودک ترسیم نماید. در گروه ب با پیامهای انگیزشی مواجه هستیم که هدف از پرداختن بدانها کمک به کودکان برای تقویت اعتمادبهنفس و غلبه بر ناامیدیها و دشواریهای زندگی است. در گروه ج پیامهای اخلاقی مورد نیاز برای زندگی جمعی، هسته اصلی پیامهای داستانی بوده که استفاده از مضامین استعارهای به انتقال عمیقتر آنها کمک بیشتری نموده است. براساس یافتهها، مبادله پیام در داستانهای نونهالان و خردسالان بیشتر مبتنی بر تعامل غیرکلامی، در دو گروه الف و ب عمدتا استفاده از عبارات طنز و تمثیلی یا کاربرد بهرهبرداری و در گروه سنی ج نیز تعامل غیرکلامی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیدگاه کاربردشناسیشناختی، ادبیات کودک، تحلیل کیفی قیاسی، ارتباط غیرکلامی، بهرهبرداری.
عنوان انگلیسی
Qualitative analysis of the communicative elements influencing the exchange of children stories’ messages based on the cognitive pragmatics perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Children's literature is a tool to gain knowledge about the abstract world, few studies have been conducted based on cognitive perspectives. This study analyses the messages of five age groups to not only compare them from the cognitive pragmatics perspective but also to find out how the messages are expressed. So, fifteen books were evaluated by deductive content analysis using theoretical saturation. The messages are classified in the categorization matrix based on cognitive pragmatics. The classification was based on two methods of message transmission, standard and non-standard, and related elements (non-verbal, exploitation, deception, and failure). The stories of the young saplings contained emotions excitement and cognitive reactions, and the minor group experienced excited reactions in interaction with their surroundings. In group A, the focus of the messages is emotional-cognitive under the influence of the environment, and the authors are trying to tie them to the realities to paint a more realistic picture for the child. In group B, we are faced with motivational messages that aim to help children strengthen their self-confidence and overcome disappointments and difficulties in life. In group C, the moral messages needed for collective life are the main core of the messages, the use of metaphor has helped to convey them more deeply. Based on the findings, the exchange of messages in the stories of young and minor children is based on non-verbal interaction, in groups A and B, mainly the use of exploitation, and in age group C, non-verbal is also used.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
cognitive pragmatics perspective, Children&apos,s literature, deductive comparative analysis, non-verbal, exploitation.
نویسندگان مقاله
رامین یارمحمدی خامنۀ | Ramin Yarmohamadi Khameneh
Department of linguistics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
مریم مریم ایرجی | Maryam Iraji
Department of linguistics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
ژینوس شیروان | Jinuss Shirvan
Department of linguistics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9203-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات