این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۹، صفحات ۹۵-۱۰۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای با بازی درمانی شناختی-رفتاری بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای با بازی‌درمانی شناختی-رفتاری بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یکماهه بود. جامعه‌آماری شامل تمامی دانش‌آموزان نارساخوان 12- 8 سال که در سال تحصیلی 1400-1399 به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شماره 2 ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر کرج مراجعه کردند، بود که 45 دانش‌آموز بصورت هدفمند وارد مطالعه شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. دانش‌آموزان گروه‌‌های مداخله هر یک به ترتیب طی 10جلسه بصورت دو جلسه هفتگی تحت مداخله توانبخشی شناختی رایانه‌ای و بازی ‌درمانی شناختی-رفتاری قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (EDT) (کرمینوری و مرادی، 1384) و نرم‌افزار کاپیتان لاگ (نسخه 2018)  بود. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل واریانس آمیخته انجام شد. یافته‌ها نشان داد هر دو روش مداخله‌ی توانبخشی شناختی رایانه‌ای و بازی‌درمانی شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه گواه بطور معنی‌داری باعث بهبود عملکرد خواندن می‌شوند (01/0P<)؛ و هر دو روش مداخله تا مرحله پیگیری (یک‌ماهه) دارای ماندگاری اثر بود. همچنین بین میزان اثربخشی دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). بنابراین با بکارگیری هر یک از روش‌های توانبخشی شناختی-رایانه‌ای و بازی درمانی شناختی-رفتاری می‌توان گام مؤثری در بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی شناختی-رفتاری، توانبخشی شناختی رایانه‌ای، عملکرد خواندن، نارساخوان.

عنوان انگلیسی comparison of the effectiveness of computerized cognitive rehabilitation with cognitive-behavioral Play therapy on reading performance of dyslexic elementary school students
چکیده انگلیسی مقاله The objective of this study was to compare the effectiveness of computerized cognitive rehabilitation with cognitive-behavioral Play therapy on the reading performance of dyslexic elementary school students. The quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with a one-month follow-up. The statistical population of the study included all the students 8-12 years old who were referred to the Education and Rehabilitation Center in Karaj Education due to learning problems in the school year 2020-2021. In this regard, 45 students were purposefully included in the study and were randomly placed in two experimental groups and one control group (15 people in each group). Students of the experimental groups received sessions 10 weekly sessions of computer cognitive rehabilitation and cognitive-behavior Play therapy. The research tool included a reading and dyslexia test (EDT) (Karami Nouri, & Moradi, 2005) and Captain’s Log software (2018). Data were analyzed by mixed variance analysis. The results revealed that both of the methods of computer cognitive rehabilitation and cognitive-behavior therapy compared to the control group significantly improved reading performance (P<0.01) and the effect of both interventions lasted for one month. Also, there is no significant difference between the effects of the two interventional methods (P<0.05). Therefore, by applying any of the cognitive rehabilitation methods and cognitive-behavior Play therapy, an effective step can be taken to improve the reading performance of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive-behavioral Play therapy, computerized cognitive rehabilitation, reading performance, Dyslexia.

نویسندگان مقاله مینا شمشیری | Mina Shamshiri
Ph.D Student, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

عصمت دانش | Esmat Danesh
Professor, Department of Clinical Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

ناهید هواسی سومار | Nahid Hovassi Somar
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

آرزو تاری مرادی | Arezoo Tarimoradi
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9216-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات