این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۹، صفحات ۱۰۵-۱۱۶
عنوان فارسی
اثربخشی تقویت حافظه کاری بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف
تعیین
اثربخشی تقویت حافظه کاری بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد
. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم سال 1400 بود. نمونه آماری شامل40 کودک بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه
پردازششناختی
(
CPI
)
کروز (1999) و
پرسشنامه تنظیم هیجان
(
CERQ-K
)
گارنفسکی و همکاران (2012)
و
پرسشنامه توجه
(JADDI)
جردن (1992) بود. در این پژوهش، شرکتکنندگان گروه آزمایش برنامه تقویت حافظه کاری را طی 16 جلسه 50 دقیقهای در هشت هفته (هفتهای دو جلسه) دریافت کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون توجه، پردازش شناختی و تنظیم هیجان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری در سطح 01/0 وجود داشت. با توجه به این یافتهها میتوان مطرح کرد که مداخله تقویت حافظه کاری درمان موثری برای بهبود توجه، پردازش شناختی و تنظیم هیجان در کودکان بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال یادگیری خاص، پردازش شناختی، تقویت حافظه کاری، تنظیم هیجان، توجه.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of strengthening working memory on attention, cognitive processing and emotion regulation strategies of children with special learning disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to determine the effectiveness of strengthening working memory on attention, cognitive processing, and emotion regulation strategies of children with specific learning disorders. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population included all students aged 9 to 12 who were referred to the Center for Special Learning Problems in the third district of Tabriz in the second half of 1400. The statistical sample consisted of 40 children who were selected by purposive sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. Data collection tools included the cognitive processing questionnaire (CPI) of Crouse (1999), the emotion regulation questionnaire (CERQ-K) of Garnefski et al (2012), and the attention questionnaire (JADDI) of Jordan (1992). In this research, the participants of the experimental group received the working memory strengthening program during 16 sessions of 50 minutes in eight weeks (two sessions per week). Data analysis was done using multivariate covariance analysis. The data analysis showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference at the level of 0.01 between the average of the post-test attention, cognitive processing, and emotion regulation in the two experimental and control groups. According to these findings, it can be suggested that working memory strengthening intervention has been an effective treatment for improving attention, cognitive processing, and emotion regulation in children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Specific learning disorder, Cognitive processing, Working memory enhancement, Emotion regulation, Attention.
نویسندگان مقاله
رئوف احمدیان | Raeouf Ahmadian
PhD student of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
سید داود حسینی نسب | Seyyed Davoud Hosseini Nesab
Professor of Psychology Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
معصومه آزموده | Masoumeh Azmodeh
Assistant Professor of Psychology Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10026-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات