این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مسکن و محیط روستا
، جلد ۴۲، شماره ۱۸۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش معنای مکان بر کاهش استرس ناشی از قرنطینه خانگی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
در سال
های اخیر، با توجه به تغییر در روش زندگی افراد و مطرح شدن درخانه ماندن و دورکاری، افراد ساعات بسیاری را به اجبار در خانه سپری می
کنند.
به عنوان مثال شیوع بیماریهای واگیردار مانند بیماری کووید-19، موجب شد تا آموزش در مدارس در مدت زمان طولانی به صورت غیرحضوری صورت پذیرد. اما این روند علاوه بر کاهش عملکرد تحصیلی یادگیرندگان، باعث ایجاد اختلالات روحی مانند استرس پسازسانحه و استرس ناشی از آموزش مجازی در دانش آموزان بودهاست. در بررسی های انجام شده پیرامون علل ایجاد این پیامدها، محیط قرنطینه افراد (محیط مسکونی) مهمترین نقش را در پیدایش این پیامدها داشته است. از این رو بررسی ارتباط افراد با محیط قرنطینه اهمیتی دو چندان می یابد.
لذا، با توجه به اهمیت تاثیر محیط خانه برفرد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل استرس زا در محیط مسکونی دانش آموزان قرنطینه شده وهمچنین درپی شناسایی مولفه های برجسته تداعی معنا موثر بر کاهش استرس قرنطینه شدگان در محیط مسکونی انجام شده است. مطالعه کیفی(اکتشافی) حاضر با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. در این روش اطلاعات از منابع معتبرموجود و انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با دانش آموزان ناحیه(3) شهراصفهان که برمبنای ملاک های نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و نمونه گیری تا رسیدن به حداشباع ادامه یافته است. برای تجزیه وتحلیل یافته ها از شیوه تحلیل کلایزی با استفاده از نرم افزاراطلس تی-آی،داده ها دسته بندی و توصیف شده اند. یافته های پژوهش شامل(3) مضمون اصلی و(11) زیرمضمون با 57 شواهد است. نتایج حاکی از این مطلب است که برای کاهش استرس دانش آموزان ناشی از قرنطینه خانگی به علت شیوع بیماری و آموزش مجازی با توجه به زمان طولانی قرنطینه، میتوان با ارتقاء شاخص سرزندگی در محیط و ایجاد لایه های محیطی متفاوت در فضا، تنش فردی دانش آموز را در چند لایه کردن محیط و گذراندن بهتر زمان طولانی قرنطینه کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معنای مکان، خانه، استرس، قرنطینه خانگی، آموزش مجازی
عنوان انگلیسی
The role of meaning of place on reducing stress caused by home quarantine of students
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, due to the change in people's lifestyle and the introduction of staying at home and remote working, people are forced to spend many hours at home .For example, the spread of infectious diseases such as the Covid-19 disease caused education in schools to take place in absentia for a long time. But this trend, in addition to reducing the academic performance of students, has caused mental disorders such as post-traumatic stress and stress caused by virtual education in students. In the studies conducted on the causes of these consequences, the quarantine environment of people (residential environment) has played the most important role in the emergence of these consequences . Therefore, investigating the relationship between people and the quarantine environment becomes doubly important. Therefore, considering the importance of the home environment on the individual, the present study was conducted with the aim of explaining the stressful factors in the residential environment of quarantined students and also to identify the prominent components of the association of meaning effective in reducing the stress of those quarantined in the residential environment. The present qualitative (exploratory) study was conducted with a descriptive phenomenology approach. In this method, information is available from reliable sources and semi-structured interviews were conducted with the students of district (3) of Isfahan city, who were selected based on the purposeful sampling criteria, and the sampling continued until saturation was reached. In order to analyze the findings using the Collaizi analysis method, the data have been categorized and described using Atlas-TI software. The research findings include (3) main themes and (11) sub-themes with 57 evidences. The results indicate that in order to reduce the stress of students due to home quarantine due to the outbreak of disease and virtual education due to the long time of quarantine, it is possible to improve the vitality index in the environment and create different environmental layers in the space, the individual tension of knowledge It reduced the learner in layering the environment and better spending a long time in quarantine.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
meaning of place, home, stress, home quarantine, virtual education
نویسندگان مقاله
صادق جهانبخش | sadegh jahanbakhsh
Islamic Azad University, Isfahan
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
سید محمد رشتیان | Seyyed Mohammd Rashtian
Islamic Azad University, Isfahan
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
ناصر حسن پور کازرونی | Naser Hasanpour Kazeruni
Islamic Azad University, Isfahan
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
سید حمید آتشپور | Seyyed Hamid Atashpour
Islamic Azad University, Isfahan
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
نشانی اینترنتی
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-5490-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سکونتگاههای شهری و روستایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات