این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۲، شماره ۸۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پیش بینی بهزیستی روانشناختی براساس ذهن‌آگاهی با میانجی‌گری سبک‌های مقابله‌ای
چکیده فارسی مقاله هدف:  توجه به سطح سلامت و بهزیستی روانشناختی دانشجویان به عنوان مهمترین آینده سازان کشور،  از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی و ارایه یک مدل پیش بینی  از بهزیستی روانشناختی آنها براساس ذهن­آگاهی با میانجی­گری سبک­های مقابله­ای بود. روش:  روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که با روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بودند که از بین آنها 365 نفر  با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده­ها از پرسشنامه­های ذهن­آگاهی، سبک­های مقابله­ای و بهزیستی روانشناختی استفاده گردید. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. یافته­ها: یافته­های حاصل از این پژوهش نشان داد که ذهن­آگاهی بر سبک مقابله‌ای مسأله­مدار(917/8  t= ) و بهزیستی روانشناختی (269/9 t= )  اثر مثبت و معنادار ی دارد اما بر سبک هیجان­مدار(497/7-t= ) و سبک اجتنابی(232/6-t= ) اثر منفی و معناداری دارد. همچنین سبک مقابله ای مسأله مدار بر بهزیستی روانشناختی(288/3t= ) ، اثر مثبت و معناداری دارد اما اثر سبک هیجان مدار و سبک اجتنابی بر بهزیستی روانشناختی  به لحاظ آماری معنادار نیست. همچنین نقش میانجی سبک­ مقابله­ای مسأله­مدار در رابطه ذهن­آگاهی و بهزیستی روانشناختی (098/3t= ) معنی­دار است. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که مدل پیش بین ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است و متغیرهای ذهن­آگاهی و سبک مقابله‌ای مسأله­مدار در بهزیستی روانشناختی اثرگذار هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی، سبک‌های مقابله‌ای، بهزیستی روانشناختی،

عنوان انگلیسی Predicting psychological well-being based on mindfulness with mediating role of coping styles Abstract
چکیده انگلیسی مقاله Paying attention to the level of health and psychological well-being of students as the most important future makers of the country is of great importance. Therefore, the aim of this study was to investigate and present a predictive model of their psychological well-being based on mindfulness mediated by coping styles. Method: The method of this study was descriptive-correlational which was done by structural equation modeling method. The statistical population of the study was the undergraduate students of Shahid Beheshti University of Tehran, 365 of whom participated in the study by cluster sampling. In order to collect data, mindfulness, coping styles and psychological well-being questionnaires were used. The reliability and validity of the instruments were confirmed using Cronbach's alpha coefficient and confirmatory factor analysis. To analyze the data, structural equation method was used with Amos software. Result: The results of this study showed that the effect of mindfulness on problem-oriented style and psychological well-being is positive and significant, but its effect on emotion-oriented style and avoidance style is negative and significant. The effect of problem-oriented style on psychological well-being is positive and significant, but the effect of emotion-oriented style and avoidance style on psychological well-being is not significant. Also, the mediating role of problem-oriented coping style in the effect of mindfulness on psychological well-being is significant. Conclusion: The results showed that the predictive model presented, has a good fit and the variables of mindfulness and problem-oriented coping style are effective in psychological well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mindfulness, coping styles, psychological well-being

نویسندگان مقاله معصومه ژیان باقری | masoumeh jian bagheri
islamicazad university karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج

محمدرضا بلیاد | mohammadreza beliad
islamicazad university karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج

مهدی شاه نظری | mehdi shah nazari
islamicazad university karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج

کیانوش زهراکار | kianoosh zahrakar
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

فاطمه محمودی | fatemeh mahmoudi
islamicazad university karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1636-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره مدرسه
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات