این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۲۲، شماره ۸۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
پیش بینی بهزیستی روانشناختی براساس ذهنآگاهی با میانجیگری سبکهای مقابلهای
چکیده فارسی مقاله
هدف
:
توجه به سطح سلامت و بهزیستی روانشناختی دانشجویان به عنوان مهمترین آینده سازان کشور، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی و ارایه یک مدل پیش بینی از بهزیستی روانشناختی آنها براساس ذهنآگاهی با میانجیگری سبکهای مقابلهای بود.
روش:
روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که با روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بودند که از بین آنها 365 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامههای ذهنآگاهی، سبکهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی استفاده گردید. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای
SPSS
و
AMOS
استفاده شد.
یافتهها:
یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که ذهنآگاهی بر سبک مقابلهای مسألهمدار(917/8
t=
) و بهزیستی روانشناختی (269/9
t=
) اثر مثبت و معنادار ی دارد اما بر سبک هیجانمدار(497/7-
t=
) و سبک اجتنابی(232/6-
t=
) اثر منفی و معناداری دارد. همچنین سبک مقابله ای مسأله مدار بر بهزیستی روانشناختی(288/3
t=
) ، اثر مثبت و معناداری دارد اما اثر سبک هیجان مدار و سبک اجتنابی بر بهزیستی روانشناختی به لحاظ آماری معنادار نیست. همچنین نقش میانجی سبک مقابلهای مسألهمدار در رابطه ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی (098/3
t=
) معنیدار است.
نتیجهگیری:
نتایج نشان داد که مدل پیش بین ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است و متغیرهای ذهنآگاهی و سبک مقابلهای مسألهمدار در بهزیستی روانشناختی اثرگذار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی، سبکهای مقابلهای، بهزیستی روانشناختی،
عنوان انگلیسی
Predicting psychological well-being based on mindfulness with mediating role of coping styles Abstract
چکیده انگلیسی مقاله
Paying attention to the level of health and psychological well-being of students as the most important future makers of the country is of great importance. Therefore, the aim of this study was to investigate and present a predictive model of their psychological well-being based on mindfulness mediated by coping styles.
Method:
The method of this study was descriptive-correlational which was done by structural equation modeling method. The statistical population of the study was the undergraduate students of Shahid Beheshti University of Tehran, 365 of whom participated in the study by cluster sampling. In order to collect data, mindfulness, coping styles and psychological well-being questionnaires were used. The reliability and validity of the instruments were confirmed using Cronbach's alpha coefficient and confirmatory factor analysis. To analyze the data, structural equation method was used with Amos software.
Result:
The results of this study showed that the effect of mindfulness on problem-oriented style and psychological well-being is positive and significant, but its effect on emotion-oriented style and avoidance style is negative and significant. The effect of problem-oriented style on psychological well-being is positive and significant, but the effect of emotion-oriented style and avoidance style on psychological well-being is not significant. Also, the mediating role of problem-oriented coping style in the effect of mindfulness on psychological well-being is significant.
Conclusion
: The results showed that the predictive model presented, has a good fit and the variables of mindfulness and problem-oriented coping style are effective in psychological well-being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
mindfulness, coping styles, psychological well-being
نویسندگان مقاله
معصومه ژیان باقری | masoumeh jian bagheri
islamicazad university karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج
محمدرضا بلیاد | mohammadreza beliad
islamicazad university karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج
مهدی شاه نظری | mehdi shah nazari
islamicazad university karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج
کیانوش زهراکار | kianoosh zahrakar
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
فاطمه محمودی | fatemeh mahmoudi
islamicazad university karaj
دانشگاه آزاد اسلامی کرج
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1636-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره مدرسه
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات