این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کارآفرینی در کشاورزی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۵۵-۱۷۸
عنوان فارسی
تحلیلی بر شهود کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط در شرایط عدم اطمینان اقتصادی
چکیده فارسی مقاله
شهود به عنوان نظرات ایجاد شدۀ عاطفی غیرداوطلبانه میباشند که از طریق همکاریهای ناخودآگاه برانگیخته میشود که میتواند نقش مهمی در رشد و توسعۀ کسبوکارهای کوچک و متوسط کارآفرینان در شرایط اقتصادی نامناسب باشد. در همین راستا با هدف شناسایی مؤلفههای شهود کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط در شرایط عدم اطمینان اقتصادی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی بوده که مبتنی بر روش دادهبنیاد است. جهت گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته بهره گرفته شد. بر همین اساس برای انجام مصاحبه از 15 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه با رشتههای تخصصی مدیریت و کارآفرینی و 5 نفر از فعالان متخصص کسبوکارهای کوچک و متوسط در استان گلستان که مشغول فعالیت بودند، به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. سپس با استفاده از روش دادهبنیاد به کدگذاری مفاهیم استخراج شده پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده، 27 مقوله با 60 مفهوم و 154 کُد در مرحلۀ کدگذاری محوری مدل پارادایمی نهایی طراحی شد. نتایج نشان داد عوامل قضاوت شهودی، شهود خلاق، شهود حل مسأله، شهود فرصت استراتژیک، بینش شهودی، شهود اخلاقی، شهود تجربی، شهود اجتماعی، شهود اطلاعاتی، تفکر شهودی بهعنوان عوامل علّی ایجادکننده شهود کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط در شرایط عدم اطمینان اقتصادی به عنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در بهرهگیری از شهود کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی در راستای تحقق موفقیت کسبوکارهای کارآفرینان در شرایط عدم اطمینان اقتصادی ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شهود کارآفرینانه، شرایط عدم اطمینان اقتصادی، کسبوکار کوچک و متوسط، نظریه داده بنیاد،
عنوان انگلیسی
An analysis of entrepreneurial intuition in small and medium businesses under economic uncertainty
چکیده انگلیسی مقاله
Intuitions are non-voluntarily created emotional opinions that are stimulated through unconscious cooperation, which can play an important role in the growth and development of small and medium-sized businesses of entrepreneurs in unfavorable economic conditions. In this regard, it was done with the aim of identifying the components of entrepreneurial intuition in small and medium-sized businesses in conditions of economic uncertainty. This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of Grounded Theory method, which is based on database method. A semi-structured interview tool was used to collect data. Based on this, 15 university faculty members with specialized fields of management and entrepreneurship and 5 experts in small and medium businesses in Golestan province were interviewed using the method of judgmental purposeful sampling until theoretical saturation was reached. Then, the extracted concepts were coded using the Grounded Theory method. Based on the obtained results, 27 categories with 60 concepts and 154 codes were designed in the axial coding phase of the final paradigm model. The results showed the factors of intuitive judgment, creative intuition, problem solving intuition, strategic opportunity intuition, intuitive insight, moral intuition, experimental intuition, social intuition, informational intuition, intuitive thinking as causal factors that create entrepreneurial intuition in small and medium businesses in conditions of uncertainty. Economic factors were found to be the most important factors influencing the use of entrepreneurial intuition in small and medium businesses. suggestions were made in order to realize the success of entrepreneurs' businesses in the conditions of economic uncertainty.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شهود کارآفرینانه, شرایط عدم اطمینان اقتصادی, کسبوکار کوچک و متوسط, نظریه داده بنیاد
نویسندگان مقاله
بتول کارگزار |
گروه کارآفرینی، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
فریدون آزما |
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
پرویز سعیدی |
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jead.gau.ac.ir/article_6231_ce21389f037af203c130d78ea752bd8f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات