این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تحقیقات جغرافیایی
، جلد ۳۸، شماره ۴، صفحات ۱۰۰۱-۱۰۰۸
عنوان فارسی
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای توسعه گردشگری و تأثیرات آن بر رونق تعاونیهای صنایعدستی روستایی در شهرستان سوادکوه شمالی
چکیده فارسی مقاله
اهداف:
هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی شاخصهای توسعه گردشگری و تأثیرات آن بر رونق تعاونی
های صنایعدستی روستایی در شهرستان سوادکوه شمالی بوده است.
روش شناسی:
پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. ابعاد و معیارهی موثر بر توسعه صنعت گردشگری با استفاده از مطالعه پیشینه تحقیقاتی تهیه و در قالب پرسشنامه در اختیار جامعه خبرگان قرار داده شد
[n=10
]
.
طی دو دوره بازبینی توسط خبرگان مورد نظر، گزینههای تکراری حذف شد و پرسشنامه 55 گزینهای تهیه شد. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از کارشناسان توریسم و گردشگری بوده است که با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای انعکاس ارتباطات متقابل میان معیارها از تکنیک دیمتل استفاده شد. دادهها با استفاده از روش
ANP
تحلیل شد.
یافتهها:
نتایج این تحقیق نشان داد مهمترین شاخصهای توسعه گردشگری و رونق تعاونی
های صنایعدستی عبارتند از: بعد فرهنگی اجتماعی، بعد زیستمحیطی، بعد اقتصادی، افزایش درآمد و اشتغال و روحیه کارآفرینی. بر اساس نتایج افزایش درآمد و اشتغال بیشترین تأثیرگذاری و بیشترین تعامل را با سایر معیارها دارد. بر اساس اولویت بندی معیارهای اصلی، بعد فرهنگی اجتماعی در اولویت اول، بعد زیستمحیطی در اولویت دوم و افزایش درآمد و اشتغال در اولویت سوم قرار دارد. در نهایت بر اساس محاسبات صورت گرفته و سوپرماتریس حد، مشخص شد زیر معیار نگرش مثبت مردم نسبت به گردشگری و ضعف زیرساختهای موجود در اولویتهای اول و دوم قرار دارد.
نتیجه گیری:
نگرش مردم نبست به پدیده گردشگری در بعد فرهنگی- اجتماعی، ضعف زیرساختهای گردشگری و فاصله از روستا و بازارهای فروش در بعد زیستمحیطی، ایجاد و افزایش فرصتهای شغلی در بعد افزایش درآمد و اشتغال مهمترین معیارهای تاثیرگذار بر توسعه صنعت گردشگری در منطقه شهرستان سوادکوه شمالی بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،توسعه گردشگری،تعاونیهای صنایعدستی،افزایش درآمد،اشتغال،روحیه کارآفرینی
عنوان انگلیسی
Tourism Development Indicators and Their Impact on Rural Handicraft Cooperatives in Northern Savadkuh County
چکیده انگلیسی مقاله
Aims:
This study aimed to identify and prioritize the indicators of tourism development and their impact on the prosperity of rural handicraft cooperatives in Northern Savadkuh County.
Methodology:
This is an applied study based on its objectives. The instrument was a researcher-made questionnaire. The effective dimensions for tourism industry development were identified through a review of research background and were presented to a panel of experts [n=10] in the form of a questionnaire. Then, duplicate options were removed, resulting in a 55-item questionnaire. The study sample consisted of 30 professionals in the field of tourism and hospitality who were selected through purposive sampling. The DEMATEL technique was used to reflect the mutual relationships among the criteria. Data were analyzed using the ANP method.
Findings:
The most important indicators of tourism development and the prosperity of rural handicraft cooperatives are cultural-social, environmental and economic dimensions, income increase, and entrepreneurial spirit. According to the results, income increase and employment have the highest impact and the most interaction with other criteria. Based on the prioritization of the main criteria, the cultural-social dimension is in the first priority, the environmental dimension is in the second priority, and income increase and employment are in the third priority. Based on the calculations and the limit supermatrix, it was determined that the sub-criterion of the positive attitude of people towards tourism and the weaknesses in existing infrastructure are in the first and second priorities.
Conclusion:
The most influential criteria on the development of the tourism industry in the Northern Savadkuh County region were the attitude of people towards the tourism phenomenon in the cultural-social dimension, the weaknesses in tourism infrastructure, distance from villages and markets in the environmental dimension, and increase of job opportunities and employment dimension.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tourism Development,Handicraft Cooperatives,Income Increase,Employment,Entrepreneurial Spirit
نویسندگان مقاله
نرگس احمدی نفت چالی | Narges Ahmadi Naftchali
Islamic Azad University, Tehran West Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
مانا خوشکام | Mana Khoshkam
Islamic Azad University, Tehran West Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
رحیم سرور | Rahim Sarvar
Islamic Azad University, Science & Research Branch
گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
نشانی اینترنتی
http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1413-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
برنامهریزی شهری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات