این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جغرافیایی، جلد ۳۸، شماره ۴، صفحات ۱۰۰۱-۱۰۱۹

عنوان فارسی برنامه راهبردی روستای هدف گردشگری ماخونیک براساس مدل دیوید
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در مقاله حاضر با استفاده از مدل برنامه ­ریزی استراتژیک دیوید به تعیین نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید­های موجود برای توسعه روستای هدف گردشگری ماخونیک واقع در استان خراسان جنوبی پرداخته شد.
روش ­شناسی: این پژوهش توصیفی تحلیلی به شیوه­ی پیمایشی و با هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری دو گروه از خانوارهای روستایی ساکن در روستای ماخونیک و گردشگران و مسئولان دستگاه­ها و نهادهای مرتبط با روستا بودند. برای جمع ­آوری اطلاعات از روش کتابخانه­ای و میدانی استفاده شد. برای تهیه پرسشنامه به مطالعه منابع علمی، مصاحبه با مسئولان دستگاه­ها و نهادهای مرتبط با گردشگری روستایی و نیز وضعیت منطقه مورد مطالعه از نظر توسعه گردشگری روستایی پرداخته شد. لیستی از استراتژی­های پیشنهادی تهیه شد و این عوامل در قالب یک پرسشنامه 47 گویه ­ای با استفاده از طیف 5 گزینه­ای لیکرت تنظیم شد. برای تعیین راهبردها از مدل دیوید مبتنی بر مدل SWOT داستفاده شد.
یافته ­ها: ارزیابی عوامل داخلی (مجموع نمره نهایی 29/2) بیانگر آن است که نقاط ضعف گردشگری روستای ماخونیک از نقاط قوت گردشگری آن بیشتر بوده و راهبردهای باید کلان به گونه­ ای تدوین شود که بتوان این  نقاط ضعف را برطرف نمود. استنتاج ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (مجموع نمره نهایی 47/2) بیانگر این است که فرصت­های فراروی گردشگری منطقه، بیشتر از تهدیدات پیرامون آن بوده و در نتیجه راهبردهای کلان برای گردشگری منطقه باید به گونه ­ای تدوین شود که بتوان از فرصت­های محیطی به نحو احسن استفاده نمود. 
نتیجه­ گیری: راهبردهای پیشنهادی برنامه­ریزی گردشگری روستای ماخونیک به ترتیب شامل محافظه­ کارانه (WO) تدافعی (SO)، تهاجمی (SO) و راهبردهای رقابتی (ST)هستند و برنامه­ها و طرح­های موثر در رسیدن به این استراتژی­ها ارایه شد تا با اجرای درست و به موقع این برنامه­ها شاهد افزایش گردشگر به روستا و توسعه آن شویم و سهم مهمی در اقتصاد استان را شاهد باشیم.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،گردشگری،گردشگری روستایی،برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری،روستاهای هدف گردشگری،روستای ماخونیک،مدل برنامه‌ریزی استراتژیک دیوید.

عنوان انگلیسی Strategic plan for tourism development of Makhunik village using David model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The strengths and weaknesses, opportunities and threats for the development of the rural tourism development of Makhunik village located in South Khorasan province were determined using strategic planning of David model,
Methodology: This descriptive-analytical research was conducted in a survey method with an applied purpose. The statistical population consisted of two groups of rural households living in Makhunik village and tourists and officials of institutions and institutions related to the village. Data were collcted using Library and field methods. the questionnaire was prepared using study of scientific sources and interviews with officials of institutions and organizations related to rural tourism. A list of suggested strategies was prepared and the factors were set in the form of a 47-item questionnaire using a 5-point Likert scale. The strategies were determined by David's model based on SWOT model.
Findings: The evaluation of internal factors (total final score 2.29) indicates that the weak points of tourism in Makhunik village are more than the strong points of tourism and strategies should be formulated in such a way that these weak points can be overcome. Evaluation matrix of external factors (total final score 2.47) indicates that the opportunities for the tourism of the region are more than the threats surrounding it and as a result, the macro strategies for the tourism of the region should be compiled in such a way that it is possible to take advantage of the opportunities.
Conclusion: The suggested strategies of rural tourism planning included conservative (WO), defensive (SO), offensive (SO) and competitive strategies (ST) respectively. Strategies were presented so that with the correct and timely implementation of these plans, we can witness the increase of tourists visit in the village and tourism development.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tourism,Rural tourism,Strategic tourism planning,Tourism target villages,Makhunik village,David&apos,s strategic planning model

نویسندگان مقاله  سمانه چوبداری | samaneh Choobdari


علی رضا استعلاجی | Alireza Estelaji


محسن رنجبر | Mohsen Ranjbar



نشانی اینترنتی http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1613-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه‌ریزی روستایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات