این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
علوم و فنون شیلات
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۳۵-۳۴۶
عنوان فارسی
ارزیابی مصرف تیلاپیا و رابطه مصرف آن با برخی ویژگیهای جمعیت شناختی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: هدف مطالعه حاضر ارزیابی میزان مصرف ماهی تیلاپیا و رابطه مقدار مصرف آن با برخی از ویژگیهای جمعیتشناختی مانند
جنسیت، سن، شغل، تحصیلات، وضعیت تاهل، شغل، تعداد افراد خانوار و درآمد
است.
روش
ها: جامعه آماری این تحقیق کل کشور است پرسشنامه
طراحی
و به صورت الکترونیکی از طریق فضای مجازی برای افراد فرستاده شد. برای ارزیابی تعداد دفعات خرید ماهی در سال و همچنین میزان هر مرتبه خرید از خروجی نرمافزار
SPSS
و جهت بررسی وجود رابطه معنیدار بین مقدار مصرف و ویژگیهای جمعیتشناختی از آزمونهای همبستگی استفاده گردید.
یافته
ها: نتایج نشان داد که
اکثر پاسخ
دهندگان زن، متاهل با سن 20 تا 35 سال، کارمند و دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند.
شغل اغلب آنها کارمند و دارای درآمد بین 3 تا 6 میلیون تومان هستند.
همچنین مشخص شد که
اغلب خانوارهای جامعه مصرف (54 درصد) تا 20 بار در سال ماهی خریداری میکنند. میانگین تعداد دفعات خرید ماهی در سال توسط خانوارهای جامعه مصرف 45 مرتبه بود. بیشتر خانوارهای جامعه مصرف در هر مرتبه خرید، 2 کیلوگرم ماهی خریداری میکنند. تعداد خانوارهایی که در هر مرتبه خرید بیش از 10 کیلوگرم ماهی مصرف میکنند کم و 3/3 درصد بود. بنابر اطلاعات به دست آمده میانگین مقدار ماهی در هر مرتبه خرید 8 کیلوگرم محاسبه شد
و در نهایت مصرف سرانه تیلاپیا در خانواده های مصرف کننده این ماهی 2/4 کیلوگرم بدست آمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تیلاپیا،جمعیتشناختی،ضریب همبستگی،سرانه مصرف
عنوان انگلیسی
Assessment the consumption of Tilapia and Its relationship with some demographic characteristics
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The aim of the present study is to evaluate the amount of tilapia fish consumption and the relationship between its consumption amount and some demographic characteristics
Such as gender, age, occupation, education, marital status, occupation, number of household members and income.
Methods: The statistical population of this research is the whole country. A questionnaire was designed and sent to people electronically through virtual space. Correlation tests were used to evaluate the number of fish purchases per year as well as the amount of each purchase from the output of
SPSS
software and to investigate the existence of a significant relationship between consumption and demographic characteristics
.
Findings: The results showed that
Most of the female respondents are married, aged 20 to 35, employed and have bachelor's and master's degrees
.
Most of them are employees and earn between 3 and 6 million tomans
.
It was also found that most households (54%) buy fish up to 20 times a year. The average number of times of buying fish per year by the households of the consumption community was 45 times. Most households in the consumer society buy 2 kg of fish each time they buy. The number of households that consume more than 10 kg of fish per purchase was 3.3%. According to the obtained information, the average amount of fish per purchase was calculated to be 8 kg
.
The per capita consumption of tilapia in households consuming this fish was 4.2 kg.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
tilapia,demographic,correlation coefficient,per capita consumption
نویسندگان مقاله
نرگس انوشه | Narges Anoosheh
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
افشین عادلی | Afshin Adeli
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
عباس نرگسیان | Abbas Nargesian
Tehran University
دانشگاه تهران
سید مهدی اجاق | Seyed Mehdi Ojagh
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نشانی اینترنتی
http://jfst.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-77014-4&slc_lang=fa&sid=6
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات